Expertworkshop CO2-heffing en verplaatsing
Dit achtergrondrapport bevat een verslag van de CPB/PBL-expertworkshop CO2-heffing en verplaatsing die plaatsvond op 13 mei 2019.

Dit achtergrondrapport bevat een verslag van de CPB/PBL-expertworkshop CO2-heffing en verplaatsing die plaatsvond op 13 mei 2019.
De kortetermijnraming (KTR) geeft inzicht in de verwachte ontwikkelingen in relatie tot de drie belangrijkste klimaat- en energiedoelen van Nederland in 2020. Deze raming is opgesteld op verzoek van het kabinet en de Borgingscommissie van het Energieakkoord.
Het door het kabinet Rutte-III voorgestelde emissiedoel van 49% reductie in 2030 past bij de ambitie uit het Parijs-akkoord om de temperatuurstijging te beperken tot ruim onder de 2 graden. De geanalyseerde maatregelen realiseren ruwweg de helft van de daarvoor benodigde...
CO2-beprijzing is een belangrijk element geworden in de Klimaatakkoord-discussie, zowel in de voorstellen van GroenLinks en de PvdA als in de plannen van het kabinet. De mogelijke emissiereductie van deze voorstellen is aanzienlijk. Daarbij zijn er meerdere perspectieven...
In het regeerakkoord Rutte-3 is aangegeven dat een emissiereductiedoel van 49% in 2030 uitgangspunt wordt van een nieuw klimaat- en energieakkoord, en dat maatregelen worden genomen die voorbereiden op het realiseren van dit doel. In internationaal verband streeft het kabinet...
Dit rapport verkent middels twee scenario’s mogelijke effecten van de coronacrisis op Nederlandse broeikasgasemissies in 2020. Het PBL neemt als uitgangspunt voor zijn analyse scenario’s die het Centraal Planbureau in maart heeft uitgebracht over de gevolgen van de...
Op verzoek van de minister van Economische Zaken en Klimaat heeft het PBL een aantal varianten doorgerekend van een voorstel voor het invoeren van een CO2-heffing voor de industrie in combinatie met aanpassingen van de tarieven van de energiebelasting (EB) en de opslag...
Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Klimaatberaad heeft het PBL het ontwerp Klimaatakkoord (OKA) doorgerekend. Centraal in deze analyse staan de verwachte effecten van het ontwerp Klimaatakkoord op de emissie van broeikasgassen en de...
Deze aanvullende rapportage bij het Klimaat- en Energieverkenning rapport van oktober 2019 (KEV 2019) geeft emissieramingen van luchtverontreinigende stoffen tot 2030, uitgaande van het beleid op de standaard peildatum 1 mei 2019. Dit rapport verschijnt een aantal maanden...
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing, die zich beperkt tot de hoofdwegen in de Randstad, delen van Noord-Brabant en...