Expertworkshop CO2-heffing en verplaatsing
Dit achtergrondrapport bevat een verslag van de CPB/PBL-expertworkshop CO2-heffing en verplaatsing die plaatsvond op 13 mei 2019.

Dit achtergrondrapport bevat een verslag van de CPB/PBL-expertworkshop CO2-heffing en verplaatsing die plaatsvond op 13 mei 2019.
Het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) en het ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) hebben een verkennende kwalitatieve studie gedaan naar concepten voor elektrisch vervoer die door marktpartijen op de markt zijn gebracht. Deze studie vergroot de kennis over die...
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2-uitstoot te bevorderen. Uit een evaluatie van het PBL blijkt dat deze...
De ambitie van het kabinet-Rutte I was dat er in 2025 een miljoen auto’s op elektriciteit rijden in Nederland. Hiermee wilde het kabinet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en een bijdrage leveren aan de in Europees verband afgesproken doelen rondom de...
In dit rapport, Kansrijk Mobiliteitsbeleid 2020, maken het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving de mogelijke effecten inzichtelijk van een groot aantal beleidsmaatregelen voor personenmobiliteit, goederenvervoer en luchtvaart, met aandacht voor de...
Sinds 2006 stimuleert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot door belastingkortingen. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat de korting op de aanschafbelasting erg effectief is. De particuliere automobilist koopt vaker een kleine, zuinige auto en de...
Fiscaal vergroenen kan goed samengaan met een eenvoudig en robuust belastingstelsel. Daarbij is het verstandig om energiebelastingen niet alleen in te zetten voor een beter klimaat maar ook ter verbetering van de luchtkwaliteit. Dit concludeert het PBL (Planbureau voor de...
In de gebouwde omgeving wordt al veel energie bespaard. Maar het energiegebruik daalt niet snel genoeg om het beleidsdoel voor 2020 te halen. Vooral de energiebesparing in bestaande gebouwen gaat langzamer dan verwacht, ook als de afspraken uit het Energieakkoord worden...
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het spoor verbetert de bereikbaarheid slechts beperkt, tegen hoge kosten....