Hoe open is de Waddenzee? Een indicator voor de openheid van het Waddenlandschap
Doel van het beleid is het behoud van het open karakter van de Waddenzee. Maar hoe meet je dat? Het PBL heeft een indicator uitgewerkt om de effecten van veranderingen in het landschap op de openheid…
Maatschappelijke kosten en baten van verstedelijkingsvarianten en openbaarvervoerprojecten voor Almere
De aanleg van een nieuwe IJmeerlijn voor openbaar vervoer tussen Amsterdam en Almere in het kader van de Schaalsprong Almere is maatschappelijk niet rendabel. Alle onderzochte varianten van deze…
Openbaar vervoer, ruimtelijke structuur en flankerend beleid: de effecten van beleidsstrategieën
Het kabinet wil de kwaliteit en het gebruik van het openbaar vervoer vergroten, vooral in de Randstad. De verbetering van het openbaar vervoer moet bijdragen aan een betere bereikbaarheid en…
Berekening natuureffecten Markermeer. Maatschappelijke kosten en baten van verstedelijkingsvarianten en openbaarvervoerprojecten voor Almere
Het Markermeer is een Natura 2000 gebied waarin woningbouw gepland wordt. Zonder aanvullende maatregelen zal de natuurkwaliteit daardoor verder achteruitgaan. Dit rapport beschrijft een pakket…
In het kader van de BEON-speerpunt Habitatverstoring werd al snel geconstateerd, dat het type vragen dat in dit verband gesteld kan worden alleen efficiënt kan worden aangepakt, wanneer men de…
Het transparant maken van wetenschappelijke assessments voor beleid
Wetenschappelijke assessments zijn een belangrijk hulpmiddel geworden om besluitvorming te ondersteunen. Zulke assessments brengen geselecteerde kennis samen met de bedoeling om deze publiek te maken…
De optiewaarde van het openbaar vervoer: een vergeten batencategorie in kosten-baten analyses?
Optiewaarden kunnen worden omschreven als een risicopremie dat individuen bereid zijn te betalen voor een goed of dienst om ervoor te zorgen dat deze beschikbaar blijft voor onverwacht toekomstig…
Nieuwe openbaarvervoerverbinding tussen Amsterdam en Almere niet rendabel
De aanleg van een nieuwe IJmeerlijn voor openbaar vervoer tussen Amsterdam en Almere in het kader van de Schaalsprong Almere is maatschappelijk niet rendabel. Alle onderzochte varianten van deze...
De verruiming van het maatschappelijke debat over klimaatengineering
Het gebruik van klimaatengineering of geo-engineering technologieën om klimaatverandering tegen te gaan, is controversieel, ook in het wetenschappelijke debat. In recente onderzoeken is beweerd dat…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…