Waarom verlaten bedrijven de buurt?

Hoe beïnvloeden buurtkenmerken het verhuisgedrag van bedrijven? Dat wordt in deze publicatie onderzocht aan de hand van een dataset met gegevens over feitelijke bedrijfsverplaatsingen in Nederland voor de periode 1999 tot en met 2006. De resultaten laten zien dat naast bedrijfskenmerken en regionale verschillen ook buurtkenmerken van invloed zijn op het verplaatsingsgedrag van bedrijven. Welke buurtkenmerken een rol spelen hangt af van de activiteit en de omvang van het bedrijf.

Met name bedrijven in de consumentendiensten verlaten eerder de buurt als er meer problemen zijn met overlast. Voor bedrijven die actief zijn in de industrie, de zakelijke dienstverlening en groothandel is dit een minder belangrijke factor. Zij verlaten een buurt eerder als er sprake is van een hogere bevolkingsdichtheid. Voor alle typen bedrijven geldt dat de aanwezigheid van cafés, restaurants en winkels in de buurt de kans verlaagt dat een bedrijf naar een andere buurt verhuist. Dat geldt vooral voor bedrijven met meer dan één medewerker. In het algemeen tonen de analyses dus aan dat naast overlast in de buurt ook de aanwezigheid van aantrekkelijke buurtkenmerken van invloed is op waar bedrijven zich in de stad concentreren.

PBL working paper 6

Auteurs

Anet Weterings

Kenmerken

Publicatietitel
Waarom verlaten bedrijven de buurt?
Publicatiedatum
30 augustus 2012
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
92728