Dit rapport beschrijft de achtergronden van de methodiek bij de PBL-analyse van de effecten van het ontwerp klimaatakkoord voor de sector mobiliteit (exclusief internationale luchtvaart en…
Kosten en effecten van opties voor Nationaal Luchtbeleid
In deze studie verkent het PBL een aantal mogelijke nationale maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit tot 2030. Maatregelen zijn vergeleken op effectiviteit en kosteneffectiviteit voor…
Deze notitie schetst aan de hand van meerdere scenario’s wat het Parijse klimaatakkoord kan betekenen voor de omvang van de luchtvaart via Nederland. Welke gevolgen precies zullen optreden, is onzeker…
Kortetermijnraming voor emissies en energie in 2020
De kortetermijnraming (KTR) geeft inzicht in de verwachte ontwikkelingen in relatie tot de drie belangrijkste klimaat- en energiedoelen van Nederland in 2020. Deze raming is opgesteld op verzoek van…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) is bezig met de voorbereiding van een Luchtvaartnota voor de periode 2020-2050. Om de actuele kennis voor die nota bijeen te brengen en te ordenen…
Transport electrification: the effect of recent battery cost reduction on future emission scenarios
Although the rapid fall in the costs of batteries has made electric vehicles (EVs) more affordable and boosted their sales, EVs still account for only a fraction of total car sales. In the last years…
Ontwikkeling luchtvaart en CO2-emissies in Nederland
Luchtvaart beïnvloedt de opwarming van de aarde door de emissies die plaatsvinden hoog in de lucht. De CO 2 -emissies van vliegtuigen die in Nederland hebben getankt zijn in 20 jaar met 33% gestegen…
Vehicle emissions and impacts of taxes and incentives in the evolution of past emissions
The analysis presented in this report was framed around two key objectives. The first was to create an inventory of the different vehicle taxation and incentive schemes in place across Europe. The…
Negatieve emissies - Technisch potentieel, realistisch potentieel en kosten voor Nederland
In december 2015 hebben bijna alle landen ter wereld zich in het Parijsakkoord ten doel gesteld om de mondiale temperatuurstijging te beperken tot 2°C en, indien mogelijk, tot 1,5°C. Om hieraan te…
Trends in global CO2 and total greenhouse gas emissions: 2017 report
CO 2 emissions and total global greenhouse gas emissions are reported for 2016. Total global greenhouse gas emissions continued to increase by about 0.5% in 2016, reaching 49.3 gigatonnes in CO 2…