Effecten beleidsinstrumenten Nota Mobiliteit

Publicatie

Als er geen kilometerprijs wordt ingevoerd dan zijn de milieu-effecten van de Nota Mobiliteit beperkt. In de Nota Mobiliteit is de invoering van een kilometerprijs uitgesteld tot de volgende kabinetsperiode. Juist de kilometerprijs zorgt voor een duidelijke milieuwinst en tevens voor een verbetering van de bereikbaarheid en veiligheid. Dit blijkt uit een onderzoek van het Milieu- en Natuurplanbureau en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer naar de effecten van de Nota Mobiliteit (PKB deel 3).

De milieueffecten van de Nota Mobiliteit zijn beperkt

In de Nota Mobiliteit (PKB deel 3) die in september 2005 is gepresenteerd, worden beleidsdoelen en -maatregelen aangegeven voor een vlotte en betrouwbare afwikkeling van verplaatsingen over alle modaliteiten. Die beleidsmaatregelen beogen de bereikbaarheid te verbeteren door de bouw en betere benutting van de infrastructuur, de invoering van de kilometerprijs en verbeteringen aan het openbaar vervoer. Daarnaast zijn maatregelen gedefinieerd, die samen met de genoemde bereikbaarheidsmaatregelen effect hebben op de verkeersveiligheid en de leefomgeving.

In deze uitgave worden de effecten van de afzonderlijke maatregelen belicht en wordt uiteengezet hoe ze in combinatie met elkaar bij kunnen dragen aan het bereiken van doelstellingen van het voorgenomen beleid. Op deze manier fungeert deze uitgave als een achtergronddocument voor de Nota Mobiliteit zelf.

De conclusies zijn als volgt:

  • Als geen kilometerprijs wordt ingevoerd dan zijn de milieu-effecten van de Nota Mobiliteit beperkt. De milieuwinst komt, bovenop het aanvullend beleid, volledig voor rekening van de kilometerprijs.
  • De kilometerprijs, waarover het volgende kabinet een besluit tot invoering moet nemen, zorgt voor een verbetering van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu.
  • Aanvullend nationaal en Europees emissiebeleid (onder meer het Prinsjesdagpakket 2005) is succesvol in het verder reduceren van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door het wegverkeer en verbetering van de luchtkwaliteit langs rijkswegen.

Auteurs

Milieu- en Natuurplanbureau en Adviesdienst Verkeer en Vervoer

Kenmerken

Publicatietitel
Effecten beleidsinstrumenten Nota Mobiliteit
Publicatiedatum
24 november 2005
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Nederlands
Productnummer
91612