Effecten van een compacte verstedelijkings-variant op mobiliteit, bereikbaarheid, CO2-emissie en geluid

Publicatie

Dit rapport beschrijft de effecten van een compacte verstedelijkingsvariant op personenmobiliteit, bereikbaarheid, CO2-emissies en geluid voor de periode 1995-2020, zoals door het RIVM ontwikkeld in het kader van de wetenschappelijk onderbouwing van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. In de compacte verstedelijkingsvariant is uitgegaan van het huidige vigerende ruimtelijke beleid en de ruimtelijke ontwikkeling voor wonen en werken uit het verleden. Deze verstedelijkingsvariant wordt gezien als een referentiescenario waartegen alternatieve verstedelijkingsvarianten en de effecten van ruimtelijk beleid uit de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening afgezet kunnen worden.

De belangrijkste conclusies zijn als volgt: De personenmobiliteit neemt in de periode 1995-2020 toe met ca. 25-30%, autogebruik met ca. 50%. CO2-emissie van personenauto's neemt tussen 1995-2020 toe met ca. 10-20%; de toename van de brandstofefficiency kan een groot deel van de toename van CO2-emissies teniet doen. De bereikbaarheid van werkgelegenheid (het aantal arbeidsplaatsen dat binnen 45 minuten reistijd bereikt kan worden) neemt in de periode 1995-2020 zowel per auto als openbaar vervoer toe.

De toename van de autobereikbaarheid is per auto is (in de ochtendspits) echter beperkt (5%), vanwege de toename van vertragingen en congestie. De bereikbaarheid van arbeidsplaatsen per openbaar vervoer neemt in diezelfde periode toe met ca. 40%, vanwege verbeteringen in het aanbod van openbaar vervoer. De autobereikbaarheid van werkgelegenheid blijft gemiddeld in Nederland echter fors hoger dan de OV-bereikbaarheid (factor 16 in 1995, factor 11 in 2020). De regionale verschillen in bereikbaarheid van arbeidsplaatsen zijn groot: vanuit de centra van de grote steden in de Randstad zijn veruit de meeste arbeidsplaatsen bereikbaar, in perifere gebieden is dit veel minder. De geluidbelasting door weg-, rail- en vliegverkeer neemt in de periode 1995-2020 aanzienlijk toe. De toename van de geluidbelasting is met name geconcentreerd in de Randstad, waardoor met name daar de functies wonen, recreƫren en natuur onder meer druk komen te staan.

Auteurs

Geurs KT , Ritsema van Eck JR

Kenmerken

Publicatietitel
Effecten van een compacte verstedelijkings-variant op mobiliteit, bereikbaarheid, CO2-emissie en geluid
Publicatiedatum
11 december 2000
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Nederlands
Productnummer
90633