Internationale luchtvaart- en scheepvaartemissies in een post-2012 klimaatregime

Publicatie

De broeikasgasemissies van internationale lucht- en zeevaart zijn aanzienlijk en groeien snel. De sectoren zijn samen verantwoordelijk voor meer dan 3% van de mondiale emissies van broeikasgassen. Deze studie schetst mogelijkheden om emissies van internationaal transport na 2012 onder te brengen in klimaatbeleid.

Post-2012 broeikasgasemissies van internationaal transport

In deze studie, uitgevoerd in het kader van het Wetenschappelijk Assessment en Beleidsanalyse Klimaatverandering (WAB), wordt verslag gedaan naar de mogelijkheden van internationaal klimaatbeleid voor de emissies van lucht- en zeevaart. Emissies van bunkerbrandstoffen vallen momenteel niet onder internationale klimaatverplichtingen. Annex I landen zijn weliswaar verplicht emissies van internationale zee- en luchtvaart te rapporteren aan de UNFCCC, maar die vallen buiten de doelstellingen van het Kyoto protocol; ze hoeven niet beperkt te worden.

Dit rapport schetst manieren om emissies van internationaal transport na 2012 onder te brengen in klimaatbeleid. Daarvoor zijn in de loop van het project presentaties gegeven voor Nederlandse en internationale deelnemers aan klimaatonderhandelingen en deelnemers aan de milieucommissies van ICAO en IMO. Hun commentaren hebben een belangrijke invloed gehad op de ideeƫnvorming in dit rapport.

In deze studie zijn opties beschreven vanuit drie verschillende vertrekpunten:

  • Toedeling van de emissies van internationaal transport aan landen: landen krijgen een deel van de emissies van internationaal transport toebedeeld en deze emissies worden onderdeel van hun nationale doelstelling.
  • Sectorale doelen: de internationale transportsectoren nemen een doelstelling op zich om de klimaateffecten te beperken.
  • Een regionaal begin: internationaal transport wordt niet ondergebracht in een mondiaal klimaatregime, maar groepen landen, bijvoorbeeld de EU, nemen beleidsmaatregelen om de klimaateffecten van internationaal transport te beperken.

Auteurs

Faber J , Boon B , Berk M , Elzen M den , Olivier J , Lee D

Kenmerken

Publicatietitel
Internationale luchtvaart- en scheepvaartemissies in een post-2012 klimaatregime
Publicatiedatum
31 mei 2007
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Engels
Productnummer
92013