Transportscenario's voor Nederland in 2030, een beschrijving van de scenario's in het kader van het OECD-project 'Environmental Sustainable Transport'

Publicatie

Het rapport beschrijft een referentie-scenario ('business-as-usual scenario') en drie scenario's die voldoen aan de criteria die binnen het OECD-project 'Environmental Sustainable Transport' (EST) zijn gesteld om duurzaam verkeer en vervoer te kunnen bereiken in het jaar 2030.

In het OECD-project zijn drie criteria met betrekking tot het reduceren van emissies gesteld die gelden voor alle pilotstudies: CO2 -80%, NOx -90%, VOS -90% tussen 1990 en 2030. Drie aanvullende criteria met betrekking tot PM10-emissies, geluid en ruimtegebruik in 2030 zijn door de afzonderlijke landen ingevuld.

De drie EST-scenario's zijn:

  1. een scenario met alleen technische maatregelen ('high-technology scenario')
  2. een scenario met alleen mobiliteitsmaatregelen ('capacity-constraint scenario')
  3. een scenario met de 'optimale' combinatie van technische en mobiliteitsmaatregelen ('optimum-combination scenario')

Geconcludeerd wordt dat door alleen technische maatregelen, alleen mobiliteitsmaatregelen of een combinatie van technische en mobiliteitsmaatregelen de EST-criteria kunnen worden gehaald, mits sterke technologische ontwikkelingen en/of gedragsaanpassingen en wijzigingen van sociale en economische structuren op internationaal niveau worden verondersteld. Indien alleen technische maatregelen worden verondersteld, dan zullen kostbare technische maatregelen moeten worden geïmplementeerd. Indien alleen mobiliteitsmaatregelen worden verondersteld, dan zullen deze grote sociale, culturele en ruimtelijke gevolgen hebben voor de samenleving. Een combinatie van technische en gedragsmaatregelen resulteert in minder stringente maatregelen, en zal waarschijnlijk het grootste potentiële draagvlak in de samenleving hebben.

Auteurs

Wee GP van , Geurs KT , Brink RMM van den , Waard J van de

Kenmerken

Publicatietitel
Transportscenario's voor Nederland in 2030, een beschrijving van de scenario's in het kader van het OECD-project 'Environmental Sustainable Transport'
Publicatiedatum
31 december 1996
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Engels
Productnummer
90244