Welvaart en leefomgeving: wat betekent de toekomstige mobiliteit voor het klimaat?

Publicatie

Wetenschappelijk staat vast dat het warmer wordt op aarde. Dat kan alleen verklaard worden door menselijk handelen. Broeikasgassen als CO2 spelen daarbij een belangrijke rol. Verkeer en vervoer is een van de belangrijkste veroorzakers van emissies van CO2.

Wij gaan in op de vraag of duurzame mobiliteit, die niet bijdraagt aan het proces van klimaatverandering, in de nabije toekomst in Nederland mogelijk is, en wat daar dan voor nodig is. Daarbij maken we gebruik van voorlopige resultaten van de scenario-studie Welvaart en Leef Omgeving (WLO). Uit die studie blijkt dat de verkeersemissies van CO2, het belangrijkste broeikasgas, in drie van de vier scenario’s in de komende decennia blijven stijgen. Het risico van klimaatverandering is in die werelden dan ook groot.

Als er geen aanvullend beleid wordt ontwikkeld, is er zeker geen sprake van duurzame mobiliteit. Daarvoor zijn forse emissiereducties nodig, die slechts zeer ten dele binnen de sector verkeer en vervoer zelf te realiseren zullen zijn. Opties om de emissiereducties binnen de transportsector te realiseren zijn wel aanwezig, maar vereisen een sterke internationale samenwerking en een sterke overheid. Alleen in het zogenaamde Strong Europe-scenario wordt aan die voorwaarden voldaan.

Gepubliceerd in: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk: Duurzame mobiliteit: hot or not?, Delft, C.V.S., pag. 419-438

Auteurs

HJ Nijland, J Ritsema van Eck

Kenmerken

Publicatietitel
Welvaart en leefomgeving: wat betekent de toekomstige mobiliteit voor het klimaat?
Publicatiedatum
24 november 2005
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
91611