Landelijk Model Systeem Verkeer en Vervoer (LMS)

Het model LMS is een verkeers- en vervoersmodel waarmee prognoses kunnen worden gemaakt van het personenvervoer over land in Nederland. Het model beschrijft de mobiliteit van personen per vervoerswijze, verplaatsingsmotief en dagdeel.

Aard van het model


Het LMS is een groeimodel. Het maakt prognoses van de groei van mobiliteit tussen het basisjaar en een toekomstig jaar. Het model maakt onderscheid naar vervoerswijze (autobestuurder, autopassagier, trein, bus, HOV, e-bike, fiets en lopen), motief en dagdeel. De mobiliteitsgroei is onder andere afhankelijk van de ontwikkeling van de demografie, economie, het beleid en bijvoorbeeld de drukte op de weg. Bij de prognose voor drukte op de weg wordt rekening gehouden met de verwachte bestel- en vrachtautokilometers.

Het model wordt door het PBL gebruikt voor het doorrekenen van verschillende scenario’s voor personenvervoer op de lange termijn en het inschatten van de invloed van beleidsmaatregelen op mobiliteit en verkeersstromen. Zo kan de drukte op de hoofdwegen worden geraamd als gevolg van wegverbredingen of andere beleidsmaatregelen, maar ook kan worden geraamd  hoeveel gebruik er wordt gemaakt van bijvoorbeeld de fiets of de auto.

Het LMS is in eigendom en beheer van Rijkswaterstaat en is ontwikkeld door Hague Consulting Group. De nieuwere modelversies zijn gemaakt door RAND Europe en Significance. Geregeld wordt het model geüpdatet met actualisaties van het beleid of het basisjaar.

Voorbeelden van studies


Het LMS wordt binnen de Klimaat- en Energieverkenning (KEV)  gebruikt om groei van de gereisde voertuigkilometers van personen te ramen voor de zichtjaren. Ook wordt het LMS gebruikt voor andere studies zoals ‘Kansrijk Mobiliteitsbeleid 2020’  en de ‘Analyse  leefomgevingseffecten verkiezingsprogramma’s 2021-2025’ .

Kenmerken

Modeltitel
Landelijk Model Systeem Verkeer en Vervoer