Andere rol overheid bij verduurzamen producten

Duurzaam geproduceerde goederen worden steeds populairder. Het marktaandeel van meerdere duurzame producten is het stadium van pionieren inmiddels ontstegen. Zo nadert in Nederland het marktaandeel van duurzame koffie en hout de vijftig procent maar is het aandeel bij producten zoals soja en vis nog maar beperkt.

Figuur: grafiek over de transitiefase van consumptie gecertificeerde producten.

Marktpartijen en maatschappelijke organisaties speelden een belangrijke rol bij het ontwikkelen en implementeren van de certificeringsystemen die de claim van duurzaamheid moeten waarborgen en aantonen. De overheid had bij deze ontwikkelingen een begeleidende rol vanuit de zijlijn. Verduurzaming van productketens wordt door de overheid dan ook vooral gezien als een verantwoordelijkheid van de maatschappelijke partners: het bedrijfsleven, de burger en belangenorganisaties.

Maar als marktaandelen de nichefase ontgroeien, gaan de koplopers uit de markt de overheid om meer regie vragen. Tekortkomingen in de markt, zoals verwarring voor consumenten en het ontbreken van een gelijk speelveld voor producenten, vormen dan barrières voor het toenemen van het marktaandeel. Dit zijn redenen om de rol van de overheid te bekijken en te reflecteren op mogelijkheden voor een andere opstelling.

In het maartnummer van het tijdschrift Milieu worden door het Planbureau voor de Leefomgeving en het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling alternatieven voor de overheidsrol aangedragen die belangrijk zijn om het marktaandeel te kunnen vergroten, namelijk het sterker reguleren van duurzame producten, of juist het verder stimuleren van zelfregulering door het bedrijfsleven. Dit artikel is gebaseerd op het rapport ‘Roles of Governments in Multi-Actor Sustainable Supply Chain Governance Systems and the effectiveness of their interventions’dat eind 2010 is gepubliceerd.

Auteurs

Walter Vermeulen, Marcel Kok en Mark van Oorschot

Kenmerken

Publicatietitel
Andere rol overheid bij verduurzamen producten
Publicatiedatum
24 maart 2011
Publicatie type
Publicatie
Tijdschrift
Milieu, 2011 nummer 2
Productnummer
92567