De kracht van multimodale knooppunten

Multimodale knooppunten staan volop in de belangstelling bij beleid en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Echter, hoe mooi de toekomstbeelden ook zijn, recente ervaringen laten zien dat knooppuntontwikkeling niet vanzelf gaat en ook valkuilen kent. Maar met een gezond kritische insteek knooppunten ontwikkelen draagt bij aan een betere afstemming van infrastructuur en verstedelijking en is op langere termijn zeer waarschijnlijk een duurzame keuze.

In de afgelopen tien jaar is het aantal banen en inwoners op en rond locaties waar verschillende manieren van vervoer met elkaar verknoopt zijn, zogenaamde ‘multimodale knooppunten’, toegenomen. Dit komt vooral omdat er door verbeteringen in infrastructuur en het vervoersaanbod veel van dit soort knooppunten zijn bijgekomen. De groei van het aantal banen was op snelweglocaties beduidend groter. Zaken als ligging ten opzichte van de binnenstad en ten opzichte van andere knooppunten zijn van belang voor het succes van multimodale knooppunten. Het benutten van knooppuntlocaties gaat, zelfs als alle randvoorwaarden in orde lijken, nog niet altijd vanzelf. Aspecten die moeilijker te grijpen zijn, zoals verblijfskwaliteit en stedelijkheid, spelen daarbij ook een rol.

Ondanks de mogelijke valkuilen is knooppuntontwikkeling nog altijd een zinvol pad om te bewandelen om verstedelijking en infrastructuur beter op elkaar af te stemmen en investeringen op beide terreinen optimaal te laten renderen. Met een kritisch oog voor wat mis kan gaan wint het debat aan realisme. Het beste argument voor knooppuntontwikkeling is misschien wel de toekomstvastheid ervan.

Auteurs

Daniëlle Snellen

Kenmerken

Publicatietitel
De kracht van multimodale knooppunten
Publicatiedatum
21 maart 2013
Publicatie type
Publicatie
Tijdschrift
ROmagazine (2013), nr 3, p.18-21
Productnummer
1085