Stimuleren van elektrisch rijden

De waardering voor elektrische auto’s is de afgelopen 4 jaar toegenomen. Dat geldt voor zowel zakelijk rijders als particuliere autokopers. De consument raakt meer bekend en vertrouwd met elektrisch rijden en is sneller geneigd voor een elektrische auto te kiezen. Desondanks wordt de elektrische auto nog steeds minder gewaardeerd dan de benzine- en dieselauto. Het PBL onderzocht op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu welke beleidsmaatregelen (‘prikkels’) de automobilist kunnen stimuleren om te kiezen voor een elektrische auto.

Automobilist vindt actieradius, oplaadtijd en beschikbaarheid snellaadpunten belangrijk

Zowel de particuliere als de zakelijk rijder geeft nog altijd de voorkeur aan een benzine- of dieselauto. De waardering voor elektrische auto’s kan toenemen en in de buurt komen van die voor benzine- en dieselauto’s als de actieradius verbetert, de oplaadtijd korter wordt en er meer snellaadpunten komen.

Zakelijk rijder vindt gratis parkeren ook belangrijk

Voor zakelijk rijders kan de waardering voor elektrische auto’s verder toenemen door parkeren voor elektrische auto’s overal gratis te maken. Ook het buiten de spits toelaten tot spitsstroken, gratis snelladen langs snelwegen en gratis toegang geven tot toltunnels en veerdiensten kan de waardering voor elektrisch rijden bij de zakelijk rijder verhogen.

Voor de particuliere autokoper zijn deze ‘prikkels’ geen reden om eerder een elektrische auto te kiezen. Dit komt waarschijnlijk omdat  een elektrische auto voor particulieren een minder serieuze optie is dan voor zakelijk rijders. De meeste particulieren kopen een tweedehands auto en het aanbod aan elektrische auto’s is dan klein.

2 andere onderzochte prikkels hebben geen invloed op de waardering van zowel zakelijk rijders als particuliere rijders voor elektrische auto’s: een verhoging van de maximumsnelheid voor elektrische auto’s op snelwegen en een korting van € 500 op de aanschaf van een elektrische fiets.
 

Auteurs

Anco Hoen

Kenmerken

Publicatietitel
Stimuleren van elektrisch rijden. Effect van enkele beleidsprikkels
Publicatiedatum
10 februari 2016
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
1924