Vervangingssubsidie voor auto’s draagt bij aan inclusieve energietransitie
Het behalen van de door de overheid gestelde klimaat- en milieudoelen vereist dat huishoudens en bedrijven vervuilende en energie-inefficiënte technologieën vervangen door veel schonere alternatieven. Overheden hebben daarom beleid ingevoerd om de gestelde transitie doelen te halen. De meeste van deze beleidsinstrumenten zijn gericht op het stimuleren van het aanschaffen van nieuwe technologie. Echter, naast het sturen op de aanschaf van nieuwe technologie kan de overheid ook sturen op het verwijderen van oude technologie. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en Universiteit Leiden hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar een veelvoorkomend voorbeeld van beleid dat gericht is op het verwijderen van oude technologie: een sloopregeling, ook bekend als een vervangingssubsidie, voor auto’s. Uit dit onderzoek zijn vooralsnog de volgende twee publicaties voortgekomen.
ESB artikel: Vervangingssubsidie voor auto's draagt bij aan inclusieve energietransitie
De eerste studie beschrijft op welke manier een sloopregeling bij kan dragen aan de transitie naar een klimaatneutraal wagenpark. Een belangrijk argument is dat oudere auto’s voornamelijk in het bezit zijn van huishoudens met lagere inkomens. Een beleidsinstrument dat erop gericht is om oude vervuilende auto's te vervangen draagt bij aan de behoeften van deze huishoudens. Dit kan bijvoorbeeld door niet alleen de aanschaf van een vervangende nieuwe auto als voorwaarde voor subsidieverlening te eisen, maar ook relatief schone tweedehandsauto's. Een andere optie is om de regeling inkomensafhankelijk te maken.
Research Memorandum Universiteit Leiden: Money for nothing? Revisiting scrappage subsidy programmes
Deze publicatie analyseert hoe de eisen die de Nederlandse overheid stelde voor subsidieverlening bij een sloopregeling in 2009 en 2010 het keuzegedrag van autobezitters hebben beïnvloed, en wat de bijbehorende milieueffecten zijn. De eisen voor subsidieverlening varieerden tussen auto's met verschillende brandstof, en de studie laat zien hoe dit de effecten van de Nederlandse sloopregeling kan verklaren. De relatief soepele eis voor een vervangende (tweedehands) benzineauto leidde tot een sterke toename in het aantal gesloopte auto's en stimuleerde de aankoop van relatief schone vervangende auto's. Voor dieselauto's waren de vervangingseisen strenger wat erin resulteerde dat een relatief beperkt aantal eigenaren van oude dieselauto's deze eerder lieten slopen dan zonder sloopregeling het geval was geweest, maar zonder hun aanschaf beslissing te veranderen. Deze resultaten illustreren dat strenge vervangingseisen bij sloopregelingen de aanschaf van nieuwe technologie maar beperkt bevorderen, en een negatieve invloed hebben op de deelname van eigenaren met oude auto's.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Vervangingssubsidie voor auto’s draagt bij aan inclusieve energietransitie
- Publicatiedatum
- 7 mei 2024
- Publicatie type
- Artikel
- Aantal pagina's
- 4
- Publicatietaal
- Nederlands
- Tijdschrift
- ESB
- Uitgave
- te verschijnen
- Productnummer
- 5495