De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Stimuleren zuinige auto’s: effectief maar duur voor de overheid
Sinds 2006 stimuleert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot door belastingkortingen. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat de korting op de aanschafbelasting erg effectief...
Dagelijkse verplaatsingspatronen: intensivering van stedelijke netwerken?
De afstanden waarover we ons verplaatsen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Er wordt steeds meer op en neer gereisd tussen steden en regio’s. In dit onderzoek kijkt het PBL naar de ontwikkelingen…
Negatieve emissies - Technisch potentieel, realistisch potentieel en kosten voor Nederland
In december 2015 hebben bijna alle landen ter wereld zich in het Parijsakkoord ten doel gesteld om de mondiale temperatuurstijging te beperken tot 2°C en, indien mogelijk, tot 1,5°C. Om hieraan te…
Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit
De coronapandemie en de maatregelen in dat kader hebben ertoe geleid dat Nederland de afgelopen anderhalf jaar meer ervaring heeft opgedaan met thuiswerken. In deze studie gaat het Planbureau voor de…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
De transitie naar klimaatneutraal wegverkeer vereist een aanzienlijke versnelling van de adoptie van nulemissievoertuigen, inzet van hernieuwbare brandstoffen en verandering van gedrag. Ondanks dat…
PBL en CPB: doorrekening verkiezingsprogramma’s voor bereikbaarheid
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) hebben in het rapport ‘Keuzes in Kaart 2013-2017’ de verkiezingsprogramma’s van tien politieke partijen doorgerekend op...
Nederland in 2040: een land van regio’s - Ruimtelijke Verkenning 2011
Nederland staat aan de vooravond van andere tijden: de jarenlange groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid gaat afvlakken. Dat betekent dat in de toekomst, met name na 2020, in een groot…
Het nieuwe kabinet staat voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving. Er moet een groot aantal nieuwe woningen worden bijgebouwd, om de opwarming van de aarde te beperken moeten er locaties…