Blog Energiepodium - “In het Energierapport zijn we allemaal een beetje verantwoordelijk”
Het nieuwe Energierapport kondigt al op de eerste bladzijde aan dat we moeten gaan sturen op een enkel doel: CO 2 -reductie. De secretaris-generaal van Economische Zaken was zijn minister hierin in…
CPB en PBL: brede aanpak nodig voor oplossen mobiliteitsvraagstukken
Mobiliteitsbeleid zou zich moeten richten op stedelijke bereikbaarheid, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en de klimaatopgave, naast het aanpakken van de drukte in de spits. De meeste oplossingen...
Ruimtelijke Verkenning: de toekomst overkomt ons niet zomaar
De toekomst van stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit is met onzekerheid omgeven. Nederland staat aan de vooravond van ingrijpende ontwikkelingen die maar moeilijk zijn te overzien...
Er zijn vragen gerezen over het gebruik van cijfers uit de Nationale Energieverkenning (NEV2017) als basis voor de kabinetsberekening van de hoogte van de energierekening van huishoudens in 2019...
Monitor Infrastructuur en Ruimte 2016: veel economische doelen en mobiliteitsdoelen worden gehaald
Veel van de economische doelen en mobiliteitsdoelen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden gehaald. De afstemming van maatregelen...
Duidelijke verschillen in leefomgevingseffecten verkiezingsprogramma´s
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft in Nieuwspoort de analyse van de leefomgevingseffecten van verkiezingsprogramma’s voor de periode 2017-2021 gepresenteerd. De VVD, PvdA, SP, D66...
ICT-toepassingen bij infrastructuur vereisen meer overheidsregie
ICT is overal. Zowel dienstverlening voor mobiliteit en elektriciteit als de infrastructuur zelf maken steeds meer gebruik van slimme toepassingen. Deze digitalisering kent vele zegeningen maar zorgt...
Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken (EZ) heeft het PBL nader onderzoek gedaan naar de effectiviteit van 2 subsidieregelingen om de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren te...
SignalenCafé Infrastructuur: Digitale dilemma’s, hoe houden we de publieke waarden in balans?
Digitalisering is alomtegenwoordig en heeft grote voordelen. Met de OV-app vinden we de snelste route van station A naar evenement B, het navigatiesysteem in onze auto helpt files te omzeilen, en...
Voorstel Klimaatakkoord: genoeg potentieel voor doel 2030, maar succes hangt af van keuzes
De klimaatmaatregelen die worden genoemd in het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord hebben het technisch potentieel om aan het doel van 49% emissiereductie in 2030 te voldoen. De...