De provincies pakken de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid voor het realiseren van de biodiversiteitsdoelen voortvarend op. Het Rijk en de provincies kunnen de betrokkenheid bij het…
Analyse van onzekerheden in de verkeerskundige en wagenparkeffecten van de eerste stap Anders Betalen voor Mobiliteit
Het MNP heeft met het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op verzoek van het interdepartementale projectteam Anders Betalen voor Mobiliteit een analyse verricht naar de onzekerheden in…
Beleidsadvies: Een ruimtelijke verkenning naar alternatieven voor de Hoeksche Waard
Moet er in de Hoeksche Waard een grootschalig, bovenregionaal bedrijventerrein worden aangelegd? Al twaalf jaar wordt over deze vraag gediscussieerd. De beoogde locatie in de Hoeksche Waard grenst…
Milieueffecten Eerste Stap Anders Betalen voor Mobiliteit
Het kabinet wil vanaf 2011 een landelijke kilometerprijs voor personen- en vrachtauto’s gefaseerd invoeren. Het MNP heeft de milieueffecten van verschillende varianten voor de landelijke…
Leidraad Stakeholderparticipatie voor het Milieu- en Natuurplanbureau: Hoofddocument
De Leidraad Stakeholderparticipatie is bedoeld om projectleiders van het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) bij het maken van keuzes voor participatie te ondersteunen en te begeleiden. In dit…
Afstemming van verstedelijkingsbeleid en mobiliteitsbeleid staat sinds enkele jaren hoog op de beleidsagenda. Zo heeft het Rijk in 2008 het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT)…
Technische Documentatie en Handleiding voor MEI 2.0
Dit rapport beschrijft de werking van het MEI-model (versie 2) in technisch opzicht. Als eerste worden een aantal algemene uitgangspunten en randvoorwaarden genoemd die hebben meegespeeld bij de keuze…
Effecten van prijsbeleid in verkeer en vervoer, kennisoverzicht
Veranderingen van de prijs van brandstof, vliegtickets en openbaar vervoer hebben effect op het mobiliteitsgedrag. Het personenvervoer per openbaar vervoer en per luchtvaart en de vraag naar brandstof…
Een nationaal en lokaal beleid gericht op vermindering van de grootstedelijke problemen blijft zinvol; ook na 2009, wanneer het huidige grotestedenbeleid ten einde loopt. Wel is het beter de…
Vesta ruimtelijk energiemodel voor de gebouwde omgeving - Data en Methoden
Het ruimtelijk energiemodel Vesta berekent het energiegebruik en de CO 2 -uitstoot van de gebouwde omgeving (onder andere woningen, kantoren, winkels en ziekenhuizen) en de glastuinbouw voor de…