PBL: teruggang ov leidde tot minder bereikbaarheid voorzieningen en banen
De versobering van het openbaar vervoer heeft de afgelopen jaren geleid tot een verminderde bereikbaarheid van voorzieningen en banen. Dat blijkt uit onderzoek van het PBL naar reistijden om plekken...
PBL en TNO: vergroten aanbod hernieuwbare brandstoffen cruciaal voor klimaatneutrale mobiliteit in 2050
De vraag naar hernieuwbare brandstoffen neemt door de energietransitie fors toe, vooral vanuit de lucht- en scheepvaart. Dit legt een groot beslag op de beschikbare hernieuwbare energie in Nederland...
PBL: Partijplannen overlappen op korte termijn, maar leiden tot totaal ander Nederland
De leefomgevingsambities van VVD, D66, GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en Volt zoals verwoord in de verkiezingsprogramma’s voor de komende verkiezingen liggen op het eerste gezicht dichtbij elkaar. Ze...
Terugblik PBL Academielezing Rechtvaardigheid in leefomgevingsbeleid
De overheid is verplicht haar best te doen elke Nederlander een dak boven het hoofd te geven in Nederland , zo staat in de grondwet. Bereikbaarheid zou ook een recht moeten zijn, stelde Karel Martens...
Zonder auto zijn werk en voorzieningen vaak lastig te bereiken
De aanrijdtijd van voorzieningen en werk is met de auto veel korter dan voor andere vervoerswijzen, zelfs in de spits. Per fiets of openbaar vervoer is de bereikbaarheid buiten de stadskernen vaak...
Normering onderschatte aanjager van doorbraaktechnologieën
Standaarden voor energiezuinigheid en CO2-uitstoot in de auto-industrie blijken niet alleen een instrument om te sturen op lagere emissies, maar zijn ook een belangrijke aanjager van innovatie. Dat...
PBL: coalitieakkoord zet stevige ambities neer, maar uitvoering is uitdaging
Het coalitieakkoord zet historisch hoge ambities neer voor het verbeteren van de leefomgevingskwaliteit in Nederland. Dit sluit aan bij de noodzaak die ook uit mondiale akkoorden spreekt om werk te...
Brede Welvaart in beleid – aflevering 1: regionaal beleid en mobiliteit
De bijeenkomst ‘Brede welvaart in beleid – regionaal beleid en mobiliteit’ bevatte presentaties van onze onderzoekers Anet Weterings en Daniëlle Snellen, met een reflectie hierop van Joks Janssen...
Minder drukte in de spits is mogelijk grootste langetermijneffect van pandemie
Meer thuiswerken als gevolg van de corona-pandemie leidt naar verwachting ook op de langere termijn tot minder files. Dat signaleert het Planbureau voor de Leefomgeving op basis van data-onderzoek en...
Belangrijke verschillen in voorstellen politieke partijen voor de leefomgeving
Op verzoek van het CDA, D66, GroenLinks, de SP, de PvdA en de ChristenUnie heeft het PBL hun verkiezingsprogramma’s voor de periode 2021-2025 geanalyseerd op effecten voor de leefomgeving. In het...