Er is groeiende aandacht voor brede welvaart en de Sustainable Development Goals (SDG’s) bij beleid en maatschappij. Tegelijkertijd zijn er vragen over wat beide begrippen precies inhouden, of ze niet…
Technologisch leren is een sleutelfactor achter de verbetering van bestaande en nieuwe (energie-) technologieën. Een belangrijke vraag is daarbij, in hoeverre en wanneer de kosten van nieuwe…
Spillovers van klimaatbeleid. Negatieve en positieve neveneffecten van CO2 mitigatie beleid
Naast directe effecten zoals reductie van broeikasgasemissies, kan de implementatie van klimaatbeleid in de Annex I landen van het Kyoto protocol ook leiden tot neveneffecten (ook wel aangeduid met…
De serie Global Environment Outlook (GEO) is wereldwijd het voorbeeld voor beleidsgerichte rapportage over milieu en ontwikkeling. GEO rapporten belichten toekomstige uitdagingen en opties voor beleid…
Promotie Eva Kunseler: Publieke kennisorganisaties gebaat bij ‘leren door doen’
Hoe maken we publieke kennis in het ‘post-truth’ tijdperk? De rol en werkwijzen van publieke kennisinstellingen zijn aan verandering onderhevig, nu zij steeds meer te maken hebben met betwiste feiten...
Scenario's gericht op koolstof dioxide emissie reductie: de rol van technology, efficientie en het tijdstip van actie
Dit rapport beschrijft twee beleidsscenario's gericht op het stabiliseren van de koolstof dioxide concentratie op 450 ppmv in 2100. Beide scenario's zijn ontwikkeld met behulp van het TIMER model en…
Wat zijn rechtvaardige en haalbare klimaatdoelen voor Nederland?
Om het 1,5 gradendoel uit het akkoord van Parijs te halen heeft Nederland klimaatdoelen voor 2030 en 2050 gesteld. De vraag dringt zich op welk 2040-doel passend is voor Nederland. De Europese…
Onzekerheid en RIVM's Milieu Verkenningen: Documentatie van een leerproces
Politiek, beleid en maatschappij vragen steeds meer om inzicht in de robuustheid van toekomstverkenningen. Dit rapport beschrijft wat het RIVM in samenwerking met ICIS (Universiteit van Maastricht) de…
Wetenschappelijke review van TREMOVE - een Europees transport model voor beleidsevaluatie
Het Europese transportmodel TREMOVE is een waardevol model om de milieugevolgen van transportmaatregelen te analyseren. Dit blijkt uit een review van het model uitgevoerd door IIASA (International…
Integrale kosten-baten analyse klimaat, energievoorzieningszekerheid en luchtkwaliteit
Dit rapport presenteert de analyse van een mondiale geïntegreerde kosten-baten analyse van opties om de energievoorzieningszekerheid te verhogen, en de nadelige gevolgen van luchtvervuiling en…