Hernieuwbare energie: Nederland mist doelstelling 2020 ondanks sterke groei
Met het huidige beleid zal het aandeel hernieuwbare energie in Nederland stijgen van 4 procent in 2010 tot 7-10 procent in 2020. Dit is een sterke toename, maar desondanks onvoldoende om het Europese...
Indirecte baten van klimaat- en luchtverontreiniging maatregelen
Vorig jaar bracht de Europese Commissie haar routekaart naar een concurrerende koolstofarme economie in 2050 uit. Daarin werden mogelijkheden verkend voor een vergaande vermindering van de emissies…
Nederland kan in 2050 80 procent minder broeikasgassen uitstoten. Dit kan door in te zetten op een mix van energiebesparing, biomassa, CO 2 -afvang en opslag, en schone elektriciteit. De ingrijpende…
Mobiliteit en elektriciteit in het digitale tijdperk, Publieke waarden onder spanning
Een van de domeinen waar digitalisering zich onmiskenbaar doet gelden is de infrastructuur. In dit signalenrapport verkent het PBL de gevolgen. Aan het eind biedt het PBL 7 handvatten waarmee overheid…
Progress in the modelling of critical thresholds, impacts on plant species diversity and ecosystem services in Europe. CCE Status report 2009
De effecten van overmatige stikstofdepositie kunnen niet los gezien worden van klimaatverandering en biodiversiteitsverlies. Dit blijkt uit het Status Rapport 2009 van het Coordination Centre for…
De invloed van de Coronacrisis op Nederlandse broeikasgasemissies in 2020
Dit rapport verkent middels twee scenario’s mogelijke effecten van de coronacrisis op Nederlandse broeikasgasemissies in 2020. Het PBL neemt als uitgangspunt voor zijn analyse scenario’s die het…
Smog de maat genomen. Een terugblik op smog in Nederland, 1960-2010
De luchtkwaliteit in Nederland is de afgelopen tientallen jaren spectaculair verbeterd. Het is dan ook lang geleden dat in Nederland de laatste periode met een zware vorm van luchtverontreiniging…
Gevolgen van vernieuwende keuzes voor transport op het niveau van het energiesysteem
Er zijn verschillende mogelijkheden om de uitstoot van broeikasgassen door de transportsector in Nederland met 60% te reduceren in 2050. Behalve het verbeteren van de efficiëntie, zijn nieuwe soorten…
Negatieve emissies - Technisch potentieel, realistisch potentieel en kosten voor Nederland
In december 2015 hebben bijna alle landen ter wereld zich in het Parijsakkoord ten doel gesteld om de mondiale temperatuurstijging te beperken tot 2°C en, indien mogelijk, tot 1,5°C. Om hieraan te…