Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit
De coronapandemie en de maatregelen in dat kader hebben ertoe geleid dat Nederland de afgelopen anderhalf jaar meer ervaring heeft opgedaan met thuiswerken. In deze studie gaat het Planbureau voor de…
De betekenis van meer thuiswerken voor mobiliteitsbeleid
De afgelopen anderhalf jaar heeft Nederland vanwege de coronapandemie meer ervaring opgedaan met thuiswerken. Maar leidt die ervaring ertoe dat de toekomstige balans tussen werken op kantoor en werken…
Dagelijkse verplaatsingspatronen: intensivering van stedelijke netwerken?
De afstanden waarover we ons verplaatsen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Er wordt steeds meer op en neer gereisd tussen steden en regio’s. In dit onderzoek kijkt het PBL naar de ontwikkelingen…
Het effect van meer thuiswerken op autogebruik op de middellange termijn
Thuiswerken wordt steeds gebruikelijker. De coronacrisis heeft sinds maart 2020 de mate van thuiswerken nog eens flink vergroot. Veel mensen die die voor de crisis nog niet of slechts incidenteel…
De ene forens is de andere niet: een analyse van twee decennia woonwerkverplaatsingen
Deze paper beschrijft de veranderingen in het ruimtelijk patroon van het woon-werkverkeer in de afgelopen twintig jaar voor verschillende categorieën woon-werkverplaatsingen tussen gemeenten en binnen…
Afstanden woon-werkverkeer nemen toe; hoogopgeleide fulltime werkende man reist het verst
De afstanden die we naar ons werk reizen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Er wordt meer gependeld tussen steden en regio’s. Zo pendelen steeds meer werkenden van Utrecht en Den Haag naar...
Gestolde waarden, veranderde werkelijkheid en nieuwe actoren
Infrastructuur voor mobiliteit wordt aangelegd en onderhouden om plekken waar activiteiten als wonen, werken, zorg of recreëren plaatsvinden met elkaar te verbinden. Het is het weefsel dat ons met…
De wisselwerking tussen mobiliteit en ruimte in de stedelijke regio
Mobiliteit en ruimte zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Steden kunnen niet goed functioneren zonder verkeers- en vervoerssystemen. Een goede bereikbaarheid is belangrijk voor de productiviteit…
De interdepartementale werkgroep ‘Toekomstbestendige mobiliteit’ - een van de werkgroepen van de ‘Brede maatschappelijke heroverwegingen 2020’ - heeft het PBL en CPB verzocht een duiding te geven van…
Zonder auto zijn werk en voorzieningen vaak lastig te bereiken
De aanrijdtijd van voorzieningen en werk is met de auto veel korter dan voor andere vervoerswijzen, zelfs in de spits. Per fiets of openbaar vervoer is de bereikbaarheid buiten de stadskernen vaak...