Met dit rapport schetst het Milieu- en Natuurplanbureau de mogelijkheden van een beleid dat mainportontwikkeling, verbetering in buitengebied en bescherming van het binnengebied nastreeft…
Er is minder geluidsherrie rond Schiphol dan rond vergelijkbare grote luchthavens als Londen Heathrow, Parijs en Frankfurt. Toch ervaren omwonenden nergens zo veel geluidshinder als rond Schiphol. Het…
De Nederlandse regionale luchthavens zouden door de opkomst van de goedkope luchtvaartmaatschappijen wel eens aanzienlijk kunnen gaan groeien. Door hun strategische ligging in het dichtbevolkte…
Indien het kabinet besluit het mainportbeleid voor Schiphol voort te zetten, is het van groot belang dat het huidige ruimtelijk beleid rond de luchthaven consequent wordt volgehouden. Dit betekent dat…
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het…
Regionale luchthavens en economie – visies, meningen en wetenschappelijke analyses
Een vliegticket naar Londen voor slechts 10 euro inclusief belastingen. Via internet een cd bestellen in Amerika, die binnen één week op de deurmat ligt – nog voor een lagere prijs ook dan in de…
In deze notitie verkent het PBL wat het betekent als mobiliteit en mobiliteitsbeleid vanuit een bredewelvaartsperspectief worden beschouwd. Hieruit destilleren we zowel implicaties voor het…
Gedurende de laatste tien jaar is in Nederland het aantal golfbanen, maneges, horecaondernemingen, kartbanen, bioscopen en pretparken aanzienlijk toegenomen. De vrijetijdsindustrie en de…
Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk. Het uitvoeren van de Europese emissie-eisen leidt tot forse vermindering van uitstoot van vervuilende stoffen in Nederland. Maar…