Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode…
Een keuze-experiment naar de voorkeuren voor alternatief aangedreven auto's in Nederland
In deze paper probeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) inzicht te krijgen in de voorkeuren van Nederlandse particuliere autokopers voor alternatief aangedreven auto's (AFV's: Alternative…
Onzekerheidsanalyse van de NOx emissie van Nederlandse personenauto's in 1998
Bij besluitvorming over maatregelen op het gebied van emissie-reductie zijn niet alleen gegevens over emissies nodig maar ook over de onzekerheid daarvan. Dit rapport beschrijft een studie naar het…
Effecten van klimaatbeleid op emissies van luchtverontreinigende stoffen in Nederland. Eerste resultaten van het Beleidsgericht Onderzoeksprogramma Lucht en Klimaat (BOLK)
Het Nederlandse klimaatprogramma ‘Schoon en Zuinig’ lijkt in zijn totaliteit gunstig uit te pakken voor de luchtkwaliteit. Wel blijken de onzekerheden over de effecten op de luchtkwaliteit groot mede…
Onzekerheid in de Nederlandse broeikasgas emissie-inventarisatie
Nederland ratificeerde het Klimaatverdrag van de Verenigde Naties, United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) en verplichtte zich daarmee tot een jaarlijkse rapportage over…
Vergroening van het Nederlandse wagenpark: de rol van de gedifferentieerde BPM
Sinds 2006 zijn de autobelastingen in Nederland steeds meer afhankelijk geworden van de CO 2 -uitstoot van de auto. In 2010 is een nieuw belastingsysteem voor de Belastingen op personenauto's en…
Dit rapport bevat trendanalyses voor de uitstoot (emissie) van broeikasgassen in de periode 1990-2005 en documentatie van gebruikte berekeningsmethoden, databronnen en toegepaste emissiefactoren. Dit…
CO2-emissiereductie in de verkeer- en vervoersector
Om de klimaatdoelen voor de lange termijn binnen bereik te brengen moeten ontwikkelde landen broeikasgasemissies met 65 tot 95% verminderen ten opzichte van het jaar 2000. Als de sector verkeer en…
Aan de klimaattafel Mobiliteit is een groot aantal voorstellen gedaan voor het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen in transport. Denk daarbij aan het op grote schaal toepassen van…