De steeds grotere populariteit van winkelen via het internet zal de komende jaren leiden tot forse veranderingen in het winkellandschap. Met name in de binnensteden zullen bepaalde winkels, zoals…
De opkomst van de informatie- en communicatietechnologie leidt ertoe dat bedrijvigheid zich verder verspreidt. Dit gebeurt echter niet over het gehele land, maar binnen stedelijke regio’s, zoals de…
Wegens het afschaffen van het restrictieve detailhandelsbeleid kunnen ook in Nederland megawinkels en megawinkelcentra komen aan de rand van de steden. De mogelijke gevolgen hiervan worden in deze…
Gedurende de laatste tien jaar is in Nederland het aantal golfbanen, maneges, horecaondernemingen, kartbanen, bioscopen en pretparken aanzienlijk toegenomen. De vrijetijdsindustrie en de…
Hoe beïnvloeden buurtkenmerken het verhuisgedrag van bedrijven? Dat wordt in deze publicatie onderzocht aan de hand van een dataset met gegevens over feitelijke bedrijfsverplaatsingen in Nederland…
‘Kennis verbeeld’ is een uitgave ter gelegenheid van 25 jaar ervaring met datavisualisatie bij het Planbureau voor de Leefomgeving en zijn voorgangers, het Milieu en Natuur Planbureau (MNP), het…
Ondernemen met natuurlijk kapitaal in de voedselsector
In de studie Ondernemen met natuurlijk kapitaal in de voedselsector analyseert het PBL de businessmodellen van de innovatieve ondernemers en de betekenis van deze bedrijven voor de verduurzaming van…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 24 september 2012 de tweede Balans van de Leefomgeving. Demissionair minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en…
Duurzaam verkeer en vervoer: implementatie en consequenties voor Nederland voor 2030
In het rapport wordt een referentiescenario ('business-as-usual scenario') en drie scenario's beschreven die voldoen aan de criteria die binnen het OECD-project 'Environmentally Sustainable Transport'…