Circulaire Economie: Wat willen we weten en wat kunnen we meten
Met het Rijksbrede programma Circulaire Economie Nederland circulair in 2050 schetst het kabinet zijn plannen voor de transitie naar de circulaire economie. Om te kunnen volgen of die transitie op…
Rijden op elektriciteit, waterstof of biobrandstoffen, wat wil de automobilist?
De gemiddelde Nederlandse automobilist staat nog erg terughoudend tegenover het kopen van alternatief aangedreven auto’s (AFV’s), zoals de elektrische auto, waterstofauto, (plug-in) hybride of een…
Voorstellen om de informatievoorziening energietransitie te verbeteren
Met de energietransitie en de klimaatafspraken van Parijs staat Nederland voor een grote opgave. In Nederland werken veel partijen samen om klimaat- en energieafspraken na te komen. Voor de…
Deze publicatie geeft een beeld van de verwachte toekomstige ontwikkeling van de emissies voor luchtverontreinigende stoffen en geeft een overzicht van het verwachte bereik van de EU-emissiedoelen…
Geraamde ontwikkelingen in nationale emissies van luchtverontreinigende stoffen 2023
Deze tweejaarlijkse publicatie geeft een beeld van de verwachte toekomstige ontwikkeling in de nationale emissies van luchtverontreinigende stoffen en geeft een overzicht van het verwachte bereik van…
Energie besparen gaat niet vanzelf. Evaluatie energiebesparingsbeleid voor de gebouwde omgeving
In de gebouwde omgeving wordt al veel energie bespaard. Maar het energiegebruik daalt niet snel genoeg om het beleidsdoel voor 2020 te halen. Vooral de energiebesparing in bestaande gebouwen gaat…
In de Balans van de Leefomgeving brengt het PBL tweejaarlijks in beeld hoe de leefomgeving er in Nederland voor staat. In 2016 reflecteerden we op 20 jaar leefomgevingsbeleid en identificeerden we een…