Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
Het belang van een thuismarkt voor de export van eco-innovaties
Nederlandse bedrijven brengen oplossingen op de markt voor ecologisch relevante thema’s, zoals een meer duurzame voedselproductie, waterzuivering, de opwerking van afval naar grondstoffen en zonne- en…
In ons land werken ongeveer 100.000 ‘buitenlandse kenniswerkers’. Ze hebben een sterke voorkeur voor wonen in de stad. Vooral Amsterdam is favoriet. Regionale arbeidsmarktperspectieven en een…
In ons land werken ongeveer 100.000 ‘buitenlandse kenniswerkers’. Deze hoogopgeleide migranten werken overwegend voor internationaal georiënteerde bedrijven en hebben een sterke voorkeur voor wonen in...
Hoe beïnvloeden buurtkenmerken het verhuisgedrag van bedrijven? Dat wordt in deze publicatie onderzocht aan de hand van een dataset met gegevens over feitelijke bedrijfsverplaatsingen in Nederland…
Sociaal-economisch beleid vanuit een bredewelvaartsperspectief
In deze notitie beschrijven het PBL en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) welke keuzes spelen bij een sociaal-economisch beleid vanuit een bredewelvaartsperspectief. Door brede welvaart centraal te…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Deze publicatie bespreekt het heden en verleden van de zogenaamde 'groeikernen' en verkent hun toekomst. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de ontwikkelingen vanuit het perspectief van die…
De verdeelde triomf - Verkenning van stedelijk‑economische ongelijkheid en opties voor beleid - Ruimtelijke verkenningen 2016
Steden zijn de motor van de Nederlandse economie. Het aantal banen in de stedelijke regio’s is de laatste 25 jaar met 30% toegenomen. Daarbuiten was dat 20%. In de steden zijn, in vergelijking met…
Een geïntegreerd Europa: Europese Regionale handelsstromen in 2000
Het regionale beleid in Europa is locatie specifiek. Dat wil zeggen: iedere regio volgt een strategie die is toegespitst op de positie en kracht van de regio. Deze zogeheten ‘slimme…