Nederlandse bedrijven ontwikkelen diensten en producten die de samenleving duurzamer kunnen maken. Ze brengen oplossingen op de markt voor een duurzamer voedselproductie, waterzuivering, de opwerking…
Het belang van een thuismarkt voor de export van eco-innovaties
Nederlandse bedrijven brengen oplossingen op de markt voor ecologisch relevante thema’s, zoals een meer duurzame voedselproductie, waterzuivering, de opwerking van afval naar grondstoffen en zonne- en…
Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
In september 2015 neemt directeur Maarten Hajer afscheid van het PBL. Zijn termijn van 7 jaar zit erop. Dit waren tevens de eerste jaren van het Planbureau voor de Leefomgeving, dat in 2008 ontstond…
De aanschaf van kleinere, meer energie-efficiënte personenauto's lijkt op het eerste gezicht alleen voordelen te hebben: het resulteert in minder CO 2 -uitstoot en de eigenaar hoeft minder kosten te…
De verdeelde triomf - Verkenning van stedelijk‑economische ongelijkheid en opties voor beleid - Ruimtelijke verkenningen 2016
Steden zijn de motor van de Nederlandse economie. Het aantal banen in de stedelijke regio’s is de laatste 25 jaar met 30% toegenomen. Daarbuiten was dat 20%. In de steden zijn, in vergelijking met…
Optiedocument Verkeersemissies: effecten van maatregelen op verzuring en klimaatverandering
De Nederlandse overheid moet de komende jaren extra milieumaatregelen nemen om aan internationale afspraken en verdragen zoals de NEC-richtlijn en het Kyoto-verdrag te kunnen voldoen. Het ministerie…