Adaptatie mogelijkheden voor klimaatverandering in Nederland
IPCC (2001) wijst op het feit dat klimaatverandering plaats zal vinden ondanks mitigatiestrategieën die worden ingevoerd. Dit vraagt om adaptatiestrategieën om de kwetsbaarheid ten gevolge van…
In 2013 gaf het PBL een publicatie uit over duurzame handelsketens. Daarin werd een toename geconstateerd van de marktaandelen van duurzame hernieuwbare grondstoffen, zoals koffie, cacao, hout, vis…
Andere rol overheid nodig bij verduurzaming productketens?
Duurzaam geproduceerde goederen worden steeds populairder. Het aandeel van duurzame koffie en hout op de Nederlandse markt nadert de 50%. Met certificeringsystemen die de claim “duurzaam” waarborgen…
De voetafdruk van Nederland: hoe groot en hoe diep?
De hoeveelheid land die nodig is voor de Nederlandse consumptie bedraagt ongeveer drie keer het landoppervlak van Nederland. Van het land dat in gebruik is voor deze Nederlandse voetafdruk ligt een…
Sinds 1950 heeft de Nederlandse natuur veel van haar diversiteit verloren. Dit is onder andere het gevolg van ammoniak uit de veehouderij. Boeren en politici vinden de maatregelen om dit tegen te gaan…
Vesta ruimtelijk energiemodel voor de gebouwde omgeving - Data en Methoden
Het ruimtelijk energiemodel Vesta berekent het energiegebruik en de CO 2 -uitstoot van de gebouwde omgeving (onder andere woningen, kantoren, winkels en ziekenhuizen) en de glastuinbouw voor de…
Het PBL verzorgt, op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het Nationaal Programma RES, een onafhankelijke monitoring van de Regionale Energie Strategie (RES). Omdat…
Roads from Rio+20: paden naar mondiale duurzaamheidsdoelen voor 2050
Dit rapport analyseert hoe combinaties van technische maatregelen en veranderingen in consumptiepatronen zouden kunnen bijdragen aan het realiseren van een aantal duurzaamheidsdoelen. Het rapport…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode…