De nu nog toenemende druk op de fysieke leefomgeving vlakt na 2020 naar verwachting af. Dit komt met name doordat de bevolking dan minder snel zal groeien. Hierdoor neemt de extra ruimtevraag voor…
Verdienmodellen waarbij producten worden aangeboden als dienst bieden economische voordelen aan bedrijven en klanten, maar leveren niet automatisch milieuwinst op. De invulling van verdienmodellen en…
Klimaatbeleid richten op maatschappelijke transformatie
Een klimaatneutrale samenleving vraagt om verandering in de wijze waarop het beleid nu werkt. Beleidsmedewerkers van diverse departementen hebben de afgelopen twee jaar tijdens de Lerende Evaluatie…
In de Balans van de Leefomgeving brengt het PBL tweejaarlijks in beeld hoe de leefomgeving er in Nederland voor staat. In 2016 reflecteerden we op 20 jaar leefomgevingsbeleid en identificeerden we een…
De transitie naar klimaatneutraal wegverkeer vereist een aanzienlijke versnelling van de adoptie van nulemissievoertuigen, inzet van hernieuwbare brandstoffen en verandering van gedrag. Ondanks dat…
De transitie naar een klimaatneutrale mobiliteit in en vanuit Nederland vereist een grote inzet van hernieuwbare brandstoffen. Om in 2050 klimaatneutraal te rijden, varen en vliegen moet het aanbod…
De transitie naar een klimaatneutrale zeescheepvaart vereist een grote inzet van hernieuwbare brandstoffen. Welke brandstoffen dit zijn, valt nog niet te zeggen. De energietransitie in de…
Luchtvaart is verantwoordelijk voor een significant deel van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Het huidige Europese beleid stelt voor dat in 2050 70% van de getankte in Europa…
Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen. Zij zouden zich namelijk 'gekke Henkie' voelen als zij meer geld…
Hans Mommaas was directeur van het PBL van 2015 tot eind 2022. Ter gelegenheid van zijn afscheid verscheen de bundel Met het oog op de leefomgeving. Tussen kennis, beleid en maatschappij .