De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Stimuleren zuinige auto’s: effectief maar duur voor de overheid
Sinds 2006 stimuleert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot door belastingkortingen. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat de korting op de aanschafbelasting erg effectief...
Aanvullende stikstofmaatregelen kunnen ruimte bieden voor economische ontwikkeling
De Programmatische Aanpak Stikstof heeft een dubbel doel: het laten samengaan van duurzame economische groei met het op termijn realiseren van EU-doelstellingen voor Natura 2000-gebieden. Om de…
Beoordeling Programmatische Aanpak Stikstof: De verwachte effecten voor natuur en vergunningverlening
Met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) wil het kabinet beschermde stikstofgevoelige natuurgebieden laten herstellen en tegelijkertijd rondom deze gebieden ruimte voor economische ontwikkelingen…
Keuzes in Kaart 2011-2015 - effecten van negen verkiezingsprogramma’s op economie en milieu
Op verzoek van negen politieke partijen hebben het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de effecten van de verkiezingsprogramma’s op economie en milieu in beeld…
Effort sharing regulation; gevolgen voor Nederland
De Europese Commissie heeft een voorstel uitgebracht, met daarin doelen voor het verminderen van broeikasgasemissies per land voor emissies die niet onder het Europese Emissiehandelssysteem (ETS)…
Productierechten in de veehouderij: gevolgen van afschaffen in 2015 voor veehouderij en leefomgeving
Aan het afschaffen van het stelsel van productierechten in 2015 zijn zowel voor- als nadelen verbonden. De veestapel kan mogelijk in omvang toenemen. Dit bemoeilijkt de uitvoering van het mestbeleid…
Verkenning van aanvullende maatregelen in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof. Een verkenning van de gevolgen voor milieu en economie
De door het kabinet voorgestelde Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) beoogt een duurzame economische ontwikkeling samen te laten gaan met het op termijn realiseren van natuurdoelstellingen voor…
Negatieve emissies - Technisch potentieel, realistisch potentieel en kosten voor Nederland
In december 2015 hebben bijna alle landen ter wereld zich in het Parijsakkoord ten doel gesteld om de mondiale temperatuurstijging te beperken tot 2°C en, indien mogelijk, tot 1,5°C. Om hieraan te…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…