Nederlandse bedrijven ontwikkelen diensten en producten die de samenleving duurzamer kunnen maken. Ze brengen oplossingen op de markt voor een duurzamer voedselproductie, waterzuivering, de opwerking…
In een column in Energie Actueel geeft Pieter Boot, medewerker van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zijn visie op de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van de Nederlandse energiesector…
Ondanks het groeiende aantal dodelijke ongevallen onder oudere e-bikers, leidt fietsen toch tot een langer en gezond leven. In het kader van het internationale congres Velo-city 2017 zet onderzoeker…
Fietsen in de stad heeft meer voordelen voor gezondheid dan risico's
Ondanks alle gevaren die fietsers in de stad tegenkomen in het verkeer, is het toch een stuk gezonder om de auto te laten staan en met de fiets te gaan. De gezondheid van de individuele fietser neemt...
Industrie en landbouw: waarom zo'n verschil in klimaatbeleid?
De Nederlandse burger denkt dat de boer een grotere bijdrage levert aan het klimaatbeleid dan de industrie. Dat is onjuist, stelt Pieter Boot in een column op Energiepodium.
Doel zon en wind op land blijft haalbaar; knelpunten op korte én lange termijn
Het doel uit het Klimaatakkoord om in 2030 35 terawattuur (TWh) elektriciteit uit zonne- en windparken op land te produceren blijft haalbaar, hoewel het tempo van verdere concretisering in het...
Halen doel Klimaatakkoord elektriciteit uit zon en wind op land goed mogelijk; elektriciteitsnetwerk blijft knelpunt
In het Klimaatakkoord uit 2019 hebben dertig energieregio’s het doel meegekregen om uiterlijk in 2030 tenminste 35 terawattuur (TWh) hernieuwbare elektriciteit te produceren met windturbines op land...
35 TWh-doel zon en wind op land in 2030 goed haalbaar, maar groei op langere termijn stagneert
Het doel uit het Klimaatakkoord om in 2030 35 terawattuur (TWh) elektriciteit uit zonne- en windparken op land te produceren is goed haalbaar, maar de benodigde groei voor doelen op de langere termijn...
Beoordeling van de milieueffecten en gezondheidsbaten van een beheersgebied voor stikstofoxiden in de Noordzee
De kosten en baten zijn onderzocht van een beheersgebied voor stikstofemissies op de Noordzee en het Engelse kanaal. In een dergelijk gebied moeten nieuwe schepen vanaf 2016 hun stikstofuitstoot met…
Europa zal zijn milieudoelstellingen voor 2030 niet halen als er de komende jaren niet snel actie wordt ondernomen om het hoge tempo van biodiversiteitsverlies, de toenemende effecten van...