Sinds de internationale klimaatonderhandelingen in Kopenhagen (2009) hebben veel landen kwantitatieve doelen, voorstellen en actieplannen ingediend voor het terugdringen van hun uitstoot van…
Luchtbeleid in Europa: kwantitatieve analyse van de interactie met broeikasgas emissies en klimaatbeleid
De analyse van varianten van EU-luchtbeleid voor het jaar 2020 laat zien dat door luchtbeleid de CO 2 -prijs tot 33 procent lager wordt. Wanneer de EU besluit tot vergaande doelen voor terugdringen…
PBL heeft onderzocht welke rol Green Deals kunnen spelen als wegbereider voor een circulaire economie. Uit de evaluatie blijkt dat de Green Deals weliswaar meerwaarde hebben voor het proces van groene…
Effecten van prijsbeleid in verkeer en vervoer, kennisoverzicht
Veranderingen van de prijs van brandstof, vliegtickets en openbaar vervoer hebben effect op het mobiliteitsgedrag. Het personenvervoer per openbaar vervoer en per luchtvaart en de vraag naar brandstof…
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het…
Nederland dreigt de doelen te missen voor de terugdringing van broeikasgassen, energiebesparing en het aandeel duurzame energie. Ook mét de maatregelen die het kabinet voor zijn val overwoog, blijven…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2 -emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…