Aan de klimaattafel Mobiliteit is een groot aantal voorstellen gedaan voor het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen in transport. Denk daarbij aan het op grote schaal toepassen van…
Export groene innovaties: veeleisende thuismarkt van belang
Veeleisende gebruikers en klanten in Nederland zijn belangrijk voor Nederlandse bedrijven die groene innovaties willen exporteren. Voor een klein land als Nederland helpt een veeleisende thuismarkt om...
Luchtbeleid in Europa: kwantitatieve analyse van de interactie met broeikasgas emissies en klimaatbeleid
De analyse van varianten van EU-luchtbeleid voor het jaar 2020 laat zien dat door luchtbeleid de CO 2 -prijs tot 33 procent lager wordt. Wanneer de EU besluit tot vergaande doelen voor terugdringen…
Hoe beïnvloeden buurtkenmerken het verhuisgedrag van bedrijven? Dat wordt in deze publicatie onderzocht aan de hand van een dataset met gegevens over feitelijke bedrijfsverplaatsingen in Nederland…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode...
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 14 september 2010 de eerste Balans van de Leefomgeving. De ministers Huizinga (VROM) en Verburg (LNV) hebben deze integrale studie die het…
Analyse van het voorstel voor hoofdlijnen van het klimaatakkoord
Op 10 juli 2018 is het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord (VHKA) gepresenteerd. De voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels, heeft het PBL gevraagd om te analyseren welke effecten…