De sector verkeer en vervoer moet aanzienlijk minder broeikasgas uitstoten om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Voor het personenautoverkeer zijn de oplossingsrichtingen veelvuldig onderzocht…
Actualisatie sociaaleconomische invoergegevens verkeers- en vervoersmodellen
Het PBL heeft op verzoek van het ministerie van IenM (Infrastructuur en Milieu) een nieuwe regionale verdeling gemaakt van scenariocijfers voor bevolking, huishoudens en het aantal banen voor 2020…
Berekende ammoniakconcentraties in Nederland vergeleken met de intensiveringsmetingen met passieve samplers
Gedurende een jaar (september 2000-september 2001) is in Nederland op 159 locaties met passieve samplers de maandelijkse concentratie van ammoniak bepaald. In dit rapport wordt de vergelijking…
Gevolgen van de Nitraatrichtlijn voor stikstofbeleid, -bemesting en milieu in Noordwest-Europa: een landenvergelijking
De uitvoering van de Nitraatrichtlijn en de milieueffecten daarvan zijn vergeleken voor zeven EU lidstaten in Noordwest-Europa. Voor Nederland bleken het stikstofoverschot en de nitraatuitspoeling in…
Mogelijkheden om de milieueffecten van de veeteelt te verminderen – Een vergelijking van twee economische modellen
De productie van vlees en zuivel veroorzaakt een relevant deel van de mondiale broeikasgasemissies. Het is daarom belangrijk om mogelijke opties te verkennen die tot een daling van de milieueffecten…
Weergerelateerde rampen: verleden, heden en toekomst
Rampen als gevolg van overstromingen, stormen, droogtes en extreme hitte kunnen ernstige gevolgen hebben. Deze schades worden vooral bepaald door economische en demografische factoren en veel minder…
Milieuopgaven rond Rijn en Yangtze zijn zeer vergelijkbaar
De stroomgebieden van de Europese Rijn en de Chinese Yangtze rivier kennen vergelijkbare opgaven: milieuvervuiling, uitstoot van broeikasgassen , biodiversiteit, verstedelijking en klimaatadaptatie...
Europa zal zijn milieudoelstellingen voor 2030 niet halen als er de komende jaren niet snel actie wordt ondernomen om het hoge tempo van biodiversiteitsverlies, de toenemende effecten van...
De provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant streven naar een delta die economisch vitaal, ecologisch veerkrachtig, klimaatbestendig en veilig is en blijft in de toekomst. Op korte termijn…
De Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2019 geeft een geactualiseerd beeld van de nationale broeikasgasuitstoot en het energiesysteem tot en met 2030. De KEV verschijnt jaarlijks conform de Klimaatwet…