Externe voortgangsrapportage Werkprogramma 2006 - mei - augustus
In de tweede vier maanden van 2006 heeft het MNP een aantal gevraagde en niet-gevraagde rapportages uitgebracht. Enkele in het oog springende producten zijn de Natuurbalans 2006, de Monitor Nota…
Externe Voortgangsrapportage Werkprogramma 2006, januari - april
In de eerste vier maanden van 2006 heeft het MNP een aantal gevraagde en niet-gevraagde rapportages uitgebracht. Enkele in het oog springende producten zijn de Milieubalans 2006, de Milieuverkenning 6…
Elektrisch rijden in 2050: gevolgen voor de leefomgeving
De ambitie van het kabinet-Rutte I was dat er in 2025 een miljoen auto’s op elektriciteit rijden in Nederland. Hiermee wilde het kabinet de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen en een…
Zelfstandig thuis op hoge leeftijd - achtergrondstudie
Steeds meer ouderen wonen zelfstandig thuis. Het betreft een heel diverse groep, met onderling grote verschillen in bijvoorbeeld woonvoorkeuren. Ook heeft het langer zelfstandig wonen wederkerige…
In het verlengde van de missie van het MNP (het ondersteunen van de nationale en internationale besluitvorming over milieu- en natuurvraagstukken) heeft het MNP in 2006 zijn evaluaties en verkenningen…
Reflectie op ‘In Beweging’, concept-Landbouwakkoord 2040
Op verzoek van de onderhandelende partijen van het Landbouwakkoord heeft het PBL een reflectie geschreven op het concept-Landbouwakkoord 2040 – de versie van 18 mei 2023. In deze reflectie constateert…
Het MNP-LED instrumentarium voor de Nationale Beleidsondersteuning Lucht
Dit rapport beschrijft een visie op het toe te passen en te ontwikkelen modelinstrumentarium door de Programmalijn 'Nationale beleidsevaluatie en integrale analyse luchtkwaliteit' van het team…
Maatschappelijke Kosten en Baten prijsbeleid personenauto’s
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing…
Kilometerheffing op drukke wegen in spits gunstig voor welvaart, maar lastig uitvoerbaar
Een kilometerheffing voor personenauto’s alleen op drukke wegen en alleen in de spits, is gunstig voor de welvaart, maar is in de praktijk lastig uitvoerbaar. Een eenvoudiger opgezette spitsheffing...
Wat nu het effect is op nationaal niveau van het met het werkprogramma 'Schoon en Zuinig’ ingezette beleid is nog niet goed te bepalen. Wel is duidelijk dat er op een aantal terreinen uit het…