Niet alle tweede woningen in ons land zijn in het bezit van Nederlanders. Ook buitenlanders bezitten hier een tweede woning voor recreatief gebruik. Omgekeerd staan er ook veel tweede woningen van…
Buitenlandse pilots rondom nieuwe verdienmodellen en samenwerkingsvormen voor ecosysteemdiensten zijn nog schaars. Enkele pilots kunnen als inspiratie dienen voor de Nederlandse overheid. Zoals de…
In ons land werken ongeveer 100.000 ‘buitenlandse kenniswerkers’. Ze hebben een sterke voorkeur voor wonen in de stad. Vooral Amsterdam is favoriet. Regionale arbeidsmarktperspectieven en een…
Eens een buitenstaander, altijd een buitenstaander? De toegankelijkheid van de landelijke woningmarkt voor plattelandsbewoners en aspirant-nieuwkomers
Rurale gentrificatie betekent dat in bepaalde landelijke dorpen of buurten minder welvarende plattelandsbewoners plaatsmaken voor gegoede nieuwkomers. Eén van de meest prangende vragen in de…
Het rapport is gebaseerd op rapportages van provencies en gemeenten over overschrijding van de (uitzonderings)grenswaarden voor zwaveldioxide, zwevende deeltjes (zwarte rook), stikstofdioxide…
De kwaliteit van woningen en van de woonomgeving vergt continu aandacht van ruimtelijk beleid. Door toedoen van de coronapandemie, in het bijzonder de verschillende (lock-down) maatregelen om deze in…
Binnen- en buitenstedelijk bouwen in Nederland: een reflectie
Voor een rondetafelgesprek over binnen- en buitenstedelijk bouwen, georganiseerd door de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer, heeft het PBL een notitie geschreven.
Aansluiting MNP-instrumentarium bij de Vogel- en Habitatrichtlijn
Dit rapport beschrijft de resultaten van onderzoek naar het opzetten van een kennissysteem voor soorten- en gebiedenbeleid voor het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP). Het kennissysteem richt zich met…
In 1995 heeft het geurbeleid in Nederland vorm gekregen. Het bereiken van de doelstelling, maximaal 12% geurgehinderden in 2000 en geen ernstige geurhinder in 2010, is vooral een verantwoordelijkheid…
Internationale klimaatinitiatieven buiten de mondiale klimaatonderhandelingen kunnen broeikasgasemissies reduceren met 2.5 GtCO2 equivalenten in 2020 en 5.5 GtCO2 eq in 2030 in vergelijking met een…