Bedrijven en biodiversiteit: motieven en beleid voor natuurinclusief ondernemen
De meeste doelstellingen van de VN-Biodiversiteitsconventie (CBD) voor 2020 zullen niet worden gehaald, en als de huidige trends van de afgelopen decennia aanhouden zal de biodiversiteit blijven…
Overheden en bedrijven kunnen van elkaar leren bij duurzaamheidsrapportages
In de afgelopen 20 jaar is het voor veel grote bedrijven gebruikelijk geworden om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen, deels omdat ze daartoe verplicht zijn. Deze informatie wordt in toenemende...
Duurzaamheidsrapportages door overheden en bedrijven vergeleken
In de afgelopen 20 jaar is het voor veel grote bedrijven gewoon geworden om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen, deels omdat ze daartoe verplicht zijn. Deze informatie wordt in toenemende mate…
Het inkomensniveau in de steden is sinds 1995 gestegen. Daarmee lijken de steden hun achterstand op dit gebied ten opzichte van hun randgemeenten in te lopen. Deze inkomensgroei concentreert zich…
Ruimtelijke concentratie (clustering) van sectoren op zowel gemeentelijk als regionaal schaalniveau is geen garantie voor een bovengemiddelde economische groei in een regio. Dit geldt zowel voor de…
De verdeelde triomf - Verkenning van stedelijk‑economische ongelijkheid en opties voor beleid - Ruimtelijke verkenningen 2016
Steden zijn de motor van de Nederlandse economie. Het aantal banen in de stedelijke regio’s is de laatste 25 jaar met 30% toegenomen. Daarbuiten was dat 20%. In de steden zijn, in vergelijking met…
De toenemende vraag naar natuurlijke hulpbronnen zorgt, in combinatie met klimaatverandering, voor stijgende druk op de natuur. Negatieve effecten hiervan zijn het meest prominent in…
Ontwikkelingen op het gebied van verstedelijking en verkeersinfrastructuur sluiten onvoldoende op elkaar aan. Betere afstemming kan bijdragen aan het bereiken van doelen op diverse beleidsterreinen…
Nu bijsturen in beleid, straks beter functionerende steden en verbindingen
Ontwikkelingen op het gebied van verstedelijking en verkeersinfrastructuur lopen uit de pas: nieuwe woningen en werkplekken komen vooral terecht op typische autolocaties, terwijl stedelijke plekken...
Inzicht in arbeidsmarktknelpunten voor de uitvoering van het klimaatbeleid
Het PBL heeft samen met het Researchcentrum voor Opleiding en de Arbeidsmarkt (ROA) een model ontwikkeld dat voor vijf jaar vooruit laat zien waar knelpunten op de arbeidsmarkt kunnen ontstaan bij de…