Luchtbeleid in Europa: kwantitatieve analyse van de interactie met broeikasgas emissies en klimaatbeleid
De analyse van varianten van EU-luchtbeleid voor het jaar 2020 laat zien dat door luchtbeleid de CO 2 -prijs tot 33 procent lager wordt. Wanneer de EU besluit tot vergaande doelen voor terugdringen…
Dit rapport benoemt een aantal interne en externe bestuurlijke vraagstukken van de Europese Unie (EU) die van belang zijn voor het vermogen van de EU om de EU en de rest van de wereld op een duurzamer…
Analyse van klimaat- en energiebeleid van landen met de grootste uitstoot
Sinds de internationale klimaatonderhandelingen in Kopenhagen (2009) hebben veel landen kwantitatieve doelen, voorstellen en actieplannen ingediend voor het terugdringen van uitstoot van…
Reductietoezeggingen landen onder de Cancun klimaatovereenkomst vergeleken met tweegradendoel
Sinds de klimaatonderhandelingen van de Verenigde Naties, die in 2009 plaatsvonden in Kopenhagen, hebben vele geïndustrialiseerde landen en ontwikkelingslanden doelen toegezegd voor 2020 om de…
Groei mondiale CO2-uitstoot bijna tot stilstand in 2014
In 2014 groeide de mondiale CO2-uitstoot door fossiele energie en cementproductie slechts met 0,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit terwijl de mondiale economie met 3% groeide. In China en de...
Na tien jaar van een jaarlijkse groei van de mondiale uitstoot van CO 2 van gemiddeld 4%, en een veel lagere toename in 2012 en 2013 van circa 1%, is de groei in 2014 met 0,5% bijna tot stilstand…
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het…
Nederland dreigt de doelen te missen voor de terugdringing van broeikasgassen, energiebesparing en het aandeel duurzame energie. Ook mét de maatregelen die het kabinet voor zijn val overwoog, blijven…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2 -emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…