In dit rapport wordt het project 'milieudruk consumptie in beeld', kortweg aangeduid als CIB (Consumptie In Beeld) omschreven. In dit project zijn milieudrukintensiteiten van huishoudelijke…
Ouderen verhuizen niet of nauwelijks. De vergrijzing draagt daardoor bij aan de geringe doorstroming op de woningmarkt. Maar het sterkste effect van de veranderde leeftijdsopbouw van de bevolking op…
Veel stadsbuurten die vanaf de tweede helft van de jaren zeventig tot het begin van de jaren tachtig zijn gebouwd (de zogenaamde bloemkoolwijken), blijven aantrekkelijk voor jonge gezinnen. Deze…
De bevolking in de voormalige groeikernen vergrijst de komende 25 jaar verder. Het aandeel en het aantal ouderen neemt er toe. Dit leidt tot nieuwe opgaven ten aanzien van de publieke ruimte, het…
Gemeenten en projectontwikkelaars zien senioren steeds vaker als een aantrekkelijke doelgroep voor bouwprogramma’s. ‘Pensioenmigranten’ zouden de krimp van plattelandsgemeenten kunnen tegengaan. Dit…
Regionaal is bevolkingsgroei geen vanzelfsprekendheid meer. Ook de bevolkingssamenstelling en de trends hierin zijn verre van eenduidig. In dit artikel wordt geïllustreerd hoe met uiteenlopende…
Beleidsscenario’s van toekomstige demografische ontwikkelingen in Europa
In het kader van het programma ESPON 2013 (onderzoeksprogramma voor ruimtelijke ontwikkeling en beleid op Europees niveau) is in de scenariostudie DEMIFER (Demographic and Migratory Flows affecting…
Nederland vergrijst. Het aandeel 65-plussers in de Nederlandse bevolking neemt naar verwachting toe van 16 procent in 2012 tot 25 procent in 2040. Het aandeel ‘oudere ouderen’ (75-plus) neemt toe: van…
In 2013 gaf het PBL een publicatie uit over duurzame handelsketens. Daarin werd een toename geconstateerd van de marktaandelen van duurzame hernieuwbare grondstoffen, zoals koffie, cacao, hout, vis…
Verdienmodellen waarbij producten worden aangeboden als dienst bieden economische voordelen aan bedrijven en klanten, maar leveren niet automatisch milieuwinst op. De invulling van verdienmodellen en…