Van een groene ambitie naar hoogwaardige natuur in en om de stad
De EU en de Nederlandse overheid streven naar voldoende groen in en om steden. Op verzoek van de ministeries van BZK, LNV, IenW en VWS heeft het PBL de studie Natuur in en om de stad gepubliceerd…
Biomassa vormt een onmisbare bouwsteen voor een koolstofarme economie, ook in Nederland. Tegelijkertijd zwelt de kritiek aan. Is het wel mogelijk biomassa te produceren zonder nadelige gevolgen voor…
Reflectie op voorstellen voor de inzet van middelen uit het Klimaatfonds in het MJP 2025
In het coalitieakkoord is tot eind 2030 ruim € 35 miljard gereserveerd voor een Klimaatfonds om broeikasgasemissies te reduceren. Dit geld komt boven op andere subsidiemiddelen. De middelen in het…
Het is aannemelijk en om meerdere redenen gewenst dat het bosareaal in Nederland aanzienlijk kan worden uitgebreid. Hoewel de Bossenstrategie van Rijk en provincies, al stappen op korte termijn (tot…
Sterke groei van zonne-energie mogelijk zonder overbelasting van het net
Het vermogen van zon-PV in Nederland is in 2013 gegroeid tot 0,7 gigawatt (GW). Voor 2020 wordt 4 GW verwacht, terwijl de huidige distributienetten tot 16 GW zonnestroom kunnen verwerken. Na dit...
Het potentieel van zonnestroom in de gebouwde omgeving van Nederland
Het vermogen van zon-PV in Nederland is in 2013 gegroeid tot 0,7 gigawatt (GW). Een groei tot 16 GW is door de huidige distributienetten goed op te vangen. Bij een verdere groei zijn maatregelen nodig…
Klimaatakkoord Parijs vergt ingrijpend beleid in Nederland
De afspraken in het klimaatakkoord van Parijs vragen een vérgaande vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, ook in Nederland. Dat kan met energiezuinige processen, meer hernieuwbare energie en...
De consequentie van het Klimaatakkoord in Parijs is dat de uitstoot van broeikasgassen drastisch moet worden verminderd. Dat kan alleen als de energievoorziening op een geheel andere manier wordt…
TNO en het PBL publiceren jaarlijks cijfers over de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door het wegverkeer in Nederland. Deze cijfers, de ‘emissiefactoren’, geven de uitstoot van een aantal…
Energieke Samenleving en Duurzame Mobiliteit - Verkenning van opgaven en aangrijpingspunten voor beleid
Om doelen rondom klimaat, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en sociale participatie te halen, is een transitie naar duurzamere mobiliteit noodzakelijk. Deze transitie gaat echter niet vanzelf. In dit…