Waarom de energietransitie van de woningsector niet opschiet
De woningsector kent een grote milieudruk. Dit geldt in het bijzonder voor energieverbruik en daarmee de uitstoot van broeikasgasemissies. Juist omdat de milieudruk van deze sector zo groot is…
Het PBL heeft de voortgang van de industriële energietransitie in de regio Rotterdam geanalyseerd. Specifiek is gekeken naar de rol die de sterke integratie van verschillende bedrijfsactiviteiten in…
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft PBL gevraagd advies uit brengen over de openstelling van de SDE++ (Stimuleringsregeling Duurzame Energietransitie) in 2020. Het PBL heeft…
Het jaar 2050 lijkt nog ver weg, maar het klimaatdoel is ambitieus en de tijd die nodig is voor ingrijpende veranderingen in winning, transport en gebruik van energie is krap. Het PBL laat zien hoe de…
(Kosten-) Effectiviteit Generiek en Gebiedsgericht Ammoniakbeleid
De depositie van ammoniak bedreigt de biodiversiteit van de Nederlandse natuur. Daarom zijn maatregelen die de uitstoot van ammoniak bestrijden het voornaamste instrument in het nationale natuur- en…
Wat betekent regeerakkoord voor klimaatbeleid? Een vergelijking met verkiezingsprogramma's
Het Regeerakkoord geeft aan te streven naar een volledig duurzame energievoorziening in 2050, maar mist nog de concreetheid om te kunnen spreken van een krachtig klimaatbeleid. Het belooft wel een…
Beleidsruimte energietransitie gebouwde omgeving van gemeenten. Casestudie Utrecht
Deze notitie analyseert de beleidsruimte van de gemeente Utrecht in het realiseren van de energietransitie in de gebouwde omgeving. Deze publicatie kan daarom als inspiratie dienen voor gemeenten die…
Reflectie op het concept-Nationaal Plan Energiesysteem
Op 3 juli 2023 heeft de minister voor Klimaat en Energie het concept-Nationaal Plan Energiesysteem aan de Tweede Kamer aangeboden. Het plan beschrijft hoe Nederland een energiesysteem kan…
Sectordoelen voor niet-ETS-broeikasgasemissies in 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten voor de broeikasgasemissies in 2030 die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen. Waarschijnlijk zal dit weinig extra inspanningen vergen…
Transitie naar schone economie in 2050 vergt scherpere klimaatdoelen voor 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten om in 2030 broeikasgasemissies die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen verder terug te dringen. In de Klimaatagenda van het Kabinet is al...