Keuzes in Kaart 2011-2015 - effecten van negen verkiezingsprogramma’s op economie en milieu
Op verzoek van negen politieke partijen hebben het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de effecten van de verkiezingsprogramma’s op economie en milieu in beeld…
De energie-investeringsaftrek: free riding binnen de perken
Subsidieregelingen zoals de Energie-Investeringsaftrek zijn niet altijd even effectief omdat er altijd gebruikers zijn die subsidie verkrijgen uit de regeling, maar die ook zonder subsidie wel…
Klimaatveranderingen maken Nederland meer kwetsbaar voor overstromingen, wateroverlast, droogte en hitte. Het versterken van de dijken tot zogeheten doorbraakvrije dijken kan het overstromingsrisico…
Het PBL heeft op verzoek van het ministerie van Financiën diverse opties voor een afvalstoffenbelasting geanalyseerd, die 100 miljoen euro moeten opleveren én een vergroenend effect hebben. Een…
Beleid voor klimaat en hernieuwbare energie: op weg naar 2050
De huidige klimaat- en energiedoelen voor 2020 bieden onvoldoende stimulans om in 2050 80-95 procent minder broeikasgassen uit te stoten. Daarvoor is een (Europees) klimaatdoel voor 2030 én meer…
Visie van het PBL op boek ‘De staat van het klimaat – een koele blik op een verhit debat’
Wetenschapsjournalist Marcel Crok bracht vorig jaar een kritisch boek uit over het functioneren van het IPCC en de stand van kennis van het klimaatsysteem. Als achtergrondmateriaal bij de ‘Staat van...
Overheden zoeken naar mogelijkheden om volgende stappen te zetten om de overgang naar een circulaire economie te versnellen. Om dat te kunnen doen is het cruciaal om te weten wat de huidige stand van…
Klimaatakkoord Parijs vergt ingrijpend beleid in Nederland
De afspraken in het klimaatakkoord van Parijs vragen een vérgaande vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, ook in Nederland. Dat kan met energiezuinige processen, meer hernieuwbare energie en...
De consequentie van het Klimaatakkoord in Parijs is dat de uitstoot van broeikasgassen drastisch moet worden verminderd. Dat kan alleen als de energievoorziening op een geheel andere manier wordt…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…