De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
Milieueffecten van verhoging autobelastingen uit Begrotingsakkoord 2014 verwaarloosbaar
De milieuwinst van de verhoging van de autobelastingen uit de Begrotingsafspraken 2014 is verwaarloosbaar. Dit blijkt uit onderzoek dat het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) op verzoek van het…
Door autobelastingen zijn nieuwe personenauto’s in EU vaker zuinig
Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode…
SDE++-advies voor waterstofproductie via elektrolyse zonder deellast
Deze notitie toont de berekeningen voor waterstofproductie via elektrolyse voor de SDE++ 2021 indien er sprake is van een volledig flexibele installatie voor waterstofproductie via elektrolyse. Het…
Conceptadvies SDE++ 2021 CO2-afvang en -gebruik in de glastuinbouw (CCU)
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft het PBL gevraagd advies uit te brengen over de openstelling van de SDE++ (Stimuleringsregeling Duurzame Energietransitie) in 2021. Het PBL heeft…
Conceptadvies SDE++ 2022 CO2-afvang en -gebruik (CCU) in de glastuinbouw
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft het PBL gevraagd advies uit te brengen over de openstelling van de SDE++ (Stimuleringsregeling Duurzame Energietransitie) in 2022. Het PBL heeft…
Trajecten naar een ‘klimaatneutrale’ landbouw, landgebruik en glastuinbouw in 2050
Zelfs na halvering van de veestapel en het toepassen van diverse technische- en managementmaatregelen blijft de Nederlandse landbouw in 2050 een bron van broeikasgassen. De uitstoot daalt wel met meer…
Audit WB21: Eerste analyse opgave wateroverlast regionaal watersysteem
Volgens de waterschappen kost het beperken of voorkomen van wateroverlast tot 2050 ons land naar schatting 2,5 miljard euro. Door de onderling grote verschillen in gehanteerde aannames en gemaakte…
Audit Waterbeleid 21e eeuw. Analyse van de opgaven wateroverlast volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water
Het tegengaan van wateroverlast vanuit regionaal oppervlaktewater kost volgens de waterschappen 2,5 miljard euro. Deze kosten zijn voldoende inzichtelijk gemaakt. Er is echter geen landelijk beeld…