Om in 2050 klimaatneutraal te zijn, zijn forse veranderingen nodig in zowel de elektriciteits- en warmtevoorziening als de productie en het gebruik van brand- en grondstoffen. Dit betekent concreet…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
In een recente publicatie (Hallmann et al, 2017) wordt een sterke afname geconstateerd van vliegende insecten in Duitsland. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft gekeken of een vergelijkbare trend…
Deze policy brief schetst aandachtspunten bij strategische keuzes voor stikstof, natuur en klimaat. Hierin worden drie risico’s geschetst als doelstellingen en beleidsmaatregelen onvoldoende in…
Visie van het PBL op boek ‘De staat van het klimaat – een koele blik op een verhit debat’
Wetenschapsjournalist Marcel Crok bracht vorig jaar een kritisch boek uit over het functioneren van het IPCC en de stand van kennis van het klimaatsysteem. Als achtergrondmateriaal bij de ‘Staat van...
Wetenschapper versus scepticus; Verslag van een weblogdiscussie tussen een klimaatonderzoeker en een klimaatscepticus
In de aanloop naar de internationale klimaatconferentie in december 2009 in Kopenhagen gingen klimaatscepticus Hans Labohm en klimaatonderzoeker van het Planbureau voor de leefomgeving Bart Strengers…
‘ Zo veranderlijk als het weer ’, is wel de uitdrukking. Omdat het weer van jaar op jaar flink kan verschillen, valt ook het energieverbruik het ene jaar (veel) hoger uit dan het andere jaar. Dit…
De huidige natuurwetgeving, dat wil zeggen de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en de Boswet, beschermt kwetsbare soorten, habitats en gebieden door hun behoefte aan bescherming af te…
Stuurfactoren voor de ecologische kwaliteit van regionaal oppervlaktewater.
Dit rapport geeft aan hoe ecologische kwaliteit van oppervlaktewater verbeterd kan worden door variabelen als totaal stikstof, totaal fosfor of zuurstofgehalte aan te passen. Ook de invloed van…
Audit Waterbeleid 21e eeuw. Analyse van de opgaven wateroverlast volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water
Het tegengaan van wateroverlast vanuit regionaal oppervlaktewater kost volgens de waterschappen 2,5 miljard euro. Deze kosten zijn voldoende inzichtelijk gemaakt. Er is echter geen landelijk beeld…