Ongeveer vier op de tien Nederlanders zegt bewust voedsel te kopen dat in Nederland is geproduceerd. Dit is één van de conclusies uit het PBL-onderzoek ‘Nederlanders en duurzaam voedsel’, een in 2013...
Prestatiemaatschappij niet populair. Duurzaamheid: een kwestie van kiezen
Nog geen tien procent van de Nederlanders kan zich vinden in een prestatiemaatschappij met de daaraan verbonden trends naar meer globalisering en individualisering. Dit blijkt uit de eind 2004…
Commercieel vastgoed steeds vaker leeg maar toch populair bij beleggers
De leegstand van winkels en kantoren is afgelopen jaar opnieuw toegenomen. Van het vloeroppervlak kantoren staat begin 2015 ruim zeventien procent leeg. Binnen de detailhandel is inmiddels ruim negen...
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Het nieuwe kabinet staat voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving. Er moet een groot aantal nieuwe woningen worden bijgebouwd, om de opwarming van de aarde te beperken moeten er locaties…
In welke regio’s gaat de bevolking krimpen en waar blijft deze groeien? Wat betekent dat voor de nieuwbouw en de scholen in de buurt? En waar slaat de vergrijzing het sterkst toe? Het PBL brengt in…
Regionale bevolkingstrends in beeld - Demografische ontwikkelingen in 24 infographics
In welke regio’s gaat de bevolking krimpen en waar blijft deze groeien? En wat betekent dat voor de nieuwbouw en de scholen in de buurt? En waar slaat de vergrijzing het sterkst toe? In een nieuw...
Rijden op elektriciteit, waterstof of biobrandstoffen, wat wil de automobilist?
De gemiddelde Nederlandse automobilist staat nog erg terughoudend tegenover het kopen van alternatief aangedreven auto’s (AFV’s), zoals de elektrische auto, waterstofauto, (plug-in) hybride of een…
De steeds grotere populariteit van winkelen via het internet zal de komende jaren leiden tot forse veranderingen in het winkellandschap. Met name in de binnensteden zullen bepaalde winkels, zoals…
Op 14 september heeft het CBS de Internationaliseringsmonitor 3e kwartaal 2016 gepubliceerd. De monitor beschrijft trends in internationalisering en de consequenties hiervan voor de Nederlandse…