In deze studie is de relatie onderzocht tussen regionale kenmerken en het ruimtelijk patroon van de bedrijven in de topsectoren. Kenmerken die bepalend zijn voor het concentratiepatroon van de meeste…
De waardering voor elektrische auto’s is de afgelopen 4 jaar toegenomen. Dat geldt voor zowel zakelijk rijders als particuliere autokopers. De consument raakt meer bekend en vertrouwd met elektrisch…
RUDIFUN 2022: Ruimtelijke dichtheden en functiemenging in Nederland
Met de RUDIFUN-dataset kunnen overheden, ruimtelijk onderzoekers, planologen en stedenbouwkundigen aan de slag voor onderzoek naar de samenhang tussen ruimtelijke dichtheden en menging van wonen met…
De kantorenleegstand daalt sinds 2016 licht, na een jarenlange toename . Eveneens nemen de prijzen van kantoren en het transactievolume recentelijk weer toe. Dit is de trend van het recente verleden…
De economische kracht van de Noordvleugel van de Randstad
De Noordvleugel van de Randstad onderscheidt zich in economisch opzicht van de rest van Nederland door een hogere productiviteit(sgroei). In groei van de werkgelegenheid verschilt de Noordvleugel niet…
KOTERPA 2.0: Ramingsmodel voor het personenautopark en zijn gebruik
Met KOTERPA 2.0 kan het PBL de samenstelling van het personenautopark en zijn gebruik naar brandstofsoorten en autoleeftijden ramen. Dit is van belang om de milieueffecten van het personenautoverkeer…
Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse
In deze 'Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)' werken het CPB (Centraal Planbureau) en het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) de MKBA uit en maken deze in principe…
Steden zijn ambitieus bij het initiëren van verregaande innovatie. Denk daarbij aan het opzetten van living labs en proeftuinen. Het essay ‘De innovatieve stad’ van PBL-onderzoeker David Hamers brengt…
Negatieve emissies - Technisch potentieel, realistisch potentieel en kosten voor Nederland
In december 2015 hebben bijna alle landen ter wereld zich in het Parijsakkoord ten doel gesteld om de mondiale temperatuurstijging te beperken tot 2°C en, indien mogelijk, tot 1,5°C. Om hieraan te…
De verdeelde triomf - Verkenning van stedelijk‑economische ongelijkheid en opties voor beleid - Ruimtelijke verkenningen 2016
Steden zijn de motor van de Nederlandse economie. Het aantal banen in de stedelijke regio’s is de laatste 25 jaar met 30% toegenomen. Daarbuiten was dat 20%. In de steden zijn, in vergelijking met…