PBL en CPB: doorrekening verkiezingsprogramma’s voor bereikbaarheid
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) hebben in het rapport ‘Keuzes in Kaart 2013-2017’ de verkiezingsprogramma’s van tien politieke partijen doorgerekend op...
De veerkracht van regionale arbeidsmarkten in Nederland vertoont sterke onderlinge verschillen. In de stedelijke gebieden in de Randstad en Noord-Brabant is het herstelvermogen van de regionale…
Dit rapport beschrijft de uitwerking en verbetering van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’. Vervoersarmoede gaat over het niet kunnen komen waar men zou willen komen, waardoor deelname aan…
Risico op vervoersarmoede onder huishoudens in Utrecht en Heerlen
Deze paper beschrijft een gezamenlijk onderzoek van het CBS en het PBL om een eerste aanzet van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’ verder uit te werken en te verbeteren. Vervoersarmoede gaat…
Dit rapport presenteert de resultaten van de eerste fase van het PBL-project Bereikbaarheid, waarin we bereikbaarheidsindicatoren hebben ontwikkeld om op buurtniveau inzicht te geven in de toegang tot…
De invloed van demografische ontwikkelingen op het autobezit in de stad
Het wordt steeds drukker in Nederlandse steden. Onder meer met gericht parkeerbeleid proberen lokale overheden sturing te geven aan de groeiende parkeerdruk. Dit artikel besteedt aandacht aan een…
Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit
De coronapandemie en de maatregelen in dat kader hebben ertoe geleid dat Nederland de afgelopen anderhalf jaar meer ervaring heeft opgedaan met thuiswerken. In deze studie gaat het Planbureau voor de…
In deze notitie analyseren het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de effecten van mogelijke maatregelen om de druk op het…
SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS
Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld, genaamd Strategisch…
Nederland in 2040: een land van regio’s - Ruimtelijke Verkenning 2011
Nederland staat aan de vooravond van andere tijden: de jarenlange groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid gaat afvlakken. Dat betekent dat in de toekomst, met name na 2020, in een groot…