Vergroenen en verdienen: op zoek naar kansen voor de Nederlandse economie
Wil Nederland een rol van betekenis blijven spelen in de wereldeconomie, dan zal er fors ingezet moeten worden op vergroening. Concurrerende landen om ons heen zijn hier al verder in en richten hun…
Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit
De coronapandemie en de maatregelen in dat kader hebben ertoe geleid dat Nederland de afgelopen anderhalf jaar meer ervaring heeft opgedaan met thuiswerken. In deze studie gaat het Planbureau voor de…
Promotie-onderzoek: Opkomst schone auto’s vraagt om nieuw beleid
Alexander van der Vooren van het PBL is op 7 maart jl bij de Universiteit Utrecht gepromoveerd met zijn proefschrift ‘Accelerating technological change. Towards a more sustainable transport system’...
De vervuiler betaalt te weinig, Een onderzoek naar milieubelastingen op grondstoffen, materialen en afval
Het beter beprijzen van milieuschade staat in Nederland al langer op de politieke agenda. Het doel van deze studie is om de nog onbeprijsde milieuschade van het gebruik van grondstoffen en materialen…
Doelen Urgenda-zaak en Energieakkoord voor 2020 niet in zicht
Drie Nederlandse klimaat- en energiedoelen voor 2020 zijn niet in zicht. In 2020 komt de reductie van de uitstoot van broeikasgassen naar verwachting uit op 21% ten opzichte van 1990, met een...
Nederland verandert, toekomstscenario's voor beleid
Vandaag hebben het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) en het CPB (Centraal Planbureau) de studie 'Nederland in 2030-2050: twee referentiescenario’s - Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving'...
De omgeving van infrastructuur. Beleving en waardering van de omgeving van de A12 en het spoortracé Den Haag-Arnhem.
De mate waarin mensen de omgeving van de infrastructuur waarderen, verschilt per gebruikersgroep. Bewoners, recreanten en treinreizigers zijn het meest tevreden met de omgeving van infrastructuur…
Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse
In deze 'Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)' werken het CPB (Centraal Planbureau) en het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) de MKBA uit en maken deze in principe…
Discussies over mobiliteitsvraagstukken en de oplossingen hiervoor weerspiegelen vaak een grote variatie aan opvattingen over reizen, verkeer en (openbaar) vervoer. Aan deze verschillende opvattingen…
Dit rapport beschrijft de uitwerking en verbetering van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’. Vervoersarmoede gaat over het niet kunnen komen waar men zou willen komen, waardoor deelname aan…