Kosten en baten van strengere emissieplafonds voor luchtverontreinigende stoffen
Nederland ondervindt hoge baten van strenge Europese emissiedoelen voor luchtverontreinigende stoffen. Nederlanders leven langer en gezonder door extra emissiereducties. Daarnaast neemt de schade aan…
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het…
Ruimtelijkeordeningsbeleid kan bijdragen aan het vergroten van de natuurkwaliteit, en biedt daarmee een mogelijke bijdrage aan de vergemakkelijking van vergunningverlening rondom stikstofuitstoot…
De betalingsbereidheid van burgers voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer
Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking is bereid te doneren voor natuur- en landschapsbeheer door agrariërs. Dit blijkt uit een studie van het PBL in samenwerking met het NWO-programma…
Fosfaatrechten voor melkvee; een quickscan naar hun effecten op de leefomgeving en de sector
In 2015 lijkt het landelijke fosfaatplafond te worden overschreden. Met fosfaatrechten is er een betere garantie dat dit plafond wordt gehandhaafd en neemt de milieudruk iets af. Melkveebedrijven die…
Dit essay over de governance-opgave in de landbouw ontrafelt waarom de landbouw volhardt in schaalvergroting en intensivering en nauwelijks rekening lijkt te houden met de maatschappelijke roep om de…
Circulaire Economie: Wat willen we weten en wat kunnen we meten
Met het Rijksbrede programma Circulaire Economie Nederland circulair in 2050 schetst het kabinet zijn plannen voor de transitie naar de circulaire economie. Om te kunnen volgen of die transitie op…
Nederland kan in 2050 80 procent minder broeikasgassen uitstoten. Dit kan door in te zetten op een mix van energiebesparing, biomassa, CO 2 -afvang en opslag, en schone elektriciteit. De ingrijpende…
Nederland in 2040: een land van regio’s - Ruimtelijke Verkenning 2011
Nederland staat aan de vooravond van andere tijden: de jarenlange groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid gaat afvlakken. Dat betekent dat in de toekomst, met name na 2020, in een groot…
Rijden op elektriciteit, waterstof of biobrandstoffen, wat wil de automobilist?
De gemiddelde Nederlandse automobilist staat nog erg terughoudend tegenover het kopen van alternatief aangedreven auto’s (AFV’s), zoals de elektrische auto, waterstofauto, (plug-in) hybride of een…